Svenska djurvänner offer för julklappsbluff 

Lina Afvander är en av de många socialdemokrater som nåtts av reklamen för att köpa armband som sägs stödja djur. Foto: Privat och skärmdump

Massutdöende och utrotningshotade arter är en stor fråga på COP 15. Samtidigt får svenskar reklam om att de kan rädda djur och rensa havet från plast om de köper välgörenhetsarmband. Men AiPs granskning avslöjar något helt annat.

”Är det nån som vet om det här är en bra grej? (I så fall vet jag vad alla i familjen ska få i julklapp av mig. Familjemedlemmar titta bort.)” skriver Lina Afvander, i ett Facebookinlägg hon delar om att det går att köpa armband för att följa sin egen val. 

Hon är inom arbetarrörelsen bland annat bekant för att i början av 00-talet ha ställt upp som kandidat till ordförandeposten för SSU mot Ardalan Shekarabi, som sedermera var den som blev vald. Därefter har hon jobbat bland annat på Hyresgästföreningen och för studieförbund.

Inlägget hon delade på Facebook fick snabbt uppmärksamhet av flera socialdemokrater, bland annat av aktiva SSU:are och en kommunstyrelseordförande i en större stad.

Det märks att välgörenhet och djur är något som engagerar. Dels eftersom många i juletid letar en julklapp och dels kanske medvetenheten ökar extra mycket av rapporteringen inför COP15 som inleds i veckan. Där är förlusten av arter, det sjätte stora massutdöendet som det kallas, en av de stora frågorna som ska diskuteras

Försvinnande av arter är en av de stora frågorna som tas upp på COP15 vilket ökat uppmärksamheten kring utrotningshotade arter. Foto: FN/pressbild

– Jag tror att det finns ett uppdämt behov efter valet att försöka göra världen lite bättre. Människor vill donera pengar till välgörande ändamål, säger Lina Afvander. 

Gåvobevis i all ära, att få ge bort ett smycke lockar ändå henne. 

– Det blir ju en lite roligare julklapp, speciellt till ett barn. 

Lina Afvander menar att hemsidan såg proffsig ut, nästan för proffsig för att hon som har ganska bra koll på hjälporganisationer inte skulle känna till den sedan tidigare. Därför ställer hon frågan i sitt flöde om någon känner till organisationen. 

– Det var åtminstone två som kommenterade att de köpt armband och var jättenöjda, säger Lina Afvander. 

Hennes facebookvän Katarina Djäken, som är van internetanvändare, som till vardags jobbar med digitalisering går in och läser recensionerna för företaget.

– Jag är ju alltid lite misstänksam av mig men nästa alla som recenserat verkade nöjda, utom en som var missnöjd för att hon hade beställt ett valarmband men fått ett hajarmband i stället, berättar Katarina Djäken. 

För 329 kronor kan du köpa ett armband och adoptera en val, en isbjörn, en sköldpadda, en delfin eller en haj från företaget Tangielas hemsida. Ditt djur har en inopererad liten spårsändare och via gps kan du sedan följa var i världshavet djuret simmar runt. 

Flera företag marknadsför sig mot svenska användare i sociala medier för att sälja armband där vinsten sägs gå till att värna hav och djur. Foto: Skärmdumpar från Facebook.

De sponsrade inläggen kommer från en Facebooksida som med namnet Ocearth. Många av reklaminläggen som riktas mot svenskar har flera hundra gilla-markeringar och delningar samt många kommentarer från svenska användare.

När AiP provar att skanna en qr-kod som en kund lagt upp i sociala medier så kommer vi till en kartbild där en havssköldpadda sägs simma runt i Karibien. 

Sajten för Tangiela är på klanderfri svenska och bilderna ser proffsiga ut. Dessutom förklaras noggrant vilka organisationer som får ta del av vinsten och att partnerorganisationerna är noggrant utvalda. Det är stora etablerade organisationer och på sidan finns också intyg upplagda om att pengar har skänkts. 

Men det är ändå något som känns lite misstänkt. När AiP kontaktar företaget via deras mejl svarar de inte.

Inte heller efter en Googlesökning på Ocearth kommer några relevanta träffar upp men det visar sig att det finns en stor organisation som har ett snarlikt namn, Ocearch. Den organisationen säljer inte armband men verkar ändå i ett närliggande fält. De studerar nämligen hajar genom att märka dem med gps-sändare. Hajarna kan sedan följas i realtid, gratis, via deras hemsida. 

Facebooksidan Ocearth som bytt namn ett flertal gånger är snarlik en stor och välkänd välgörenhetsorganisation som heter Ocearch. Foto: Skärmdumpar från Facebook.

Nyfikenheten leder till en undersökning av Ocearths, armbandsföretagets, Facebooksida. Den skapades i juli förra året och hette då Adotta un Ape. När vi googlar på detta kommer vi till en italiensk webbshop som säljer smycken som menar att de låter dig adoptera ett bi för att bevara biologisk mångfald. 

Men åter till smyckena med havsdjur. Facebooksidan har nämligen bytt namn flera gånger men i juli i år döptes den till Ocearth. 

I annonsbiblioteket finns ett stort antal annonser för de olika smyckena som säljs och samtliga är på svenska och marknadsförs mot Facebookanvändare i Sverige. Men de som betalar och administrerar annonserna är enligt Facebook baserade i Tunisien och Italien. 

Bilderna på djur i annonserna och webbshopen visar sig genom bildsökningar i olika sökmotorer vara vitt spridda och finnas i flera olika bilddatabanker. 

När AiP kontaktar de hjälporganisationer som ska vara partner får vi snabbt svar, de är inte några officiella partner. En av dem, Shark Academy South African Shark Conservancy, kan också konstatera att det intyg företaget har på sin sida att de ska ha skänkt pengar inte är äkta. De menar att företaget aldrig skänkt pengar till dem. 

Företaget Tangiela som står som kontakt i webbshoppen är registrerat på en revisorsfirma i Storbritannien och är startat i somras så något årsbokslut med information finns än så länge inte. Företrädarna bakom bolaget är dock inte folkbokförda i Storbritannien utan i Italien. Det är två killar i 25-årsåldern, varav den ena är en rapartist.

Bakom bolaget Tangiela står två Italienska killar i 25-årsåldern. Det ”gåvobevis” som de visar upp på sin hemsida (bilden till höger) menar hajräddningsorganisationen själv är bluff. Skärmdumpar: Instagram och taniela.com

AiP har försökt att nå männen bakom företaget, inte bara via företagets officiella kanaler utan också via rapartistens kontaktuppgifter för sitt musikaliska projekt, men utan att få svar.

Men när vi söker efter bilderna på de armband som säljs för 329 kronor styck så finner vi att likadana går att köpa från en tillverkare i Kina, då kostar de mellan tre och sex kronor styck beroende på hur många som beställs åt gången. 

Frågan om adoptionen av ett djur är dock svårare. Men till exempel organisationen Sea turtle conservatory, som jobbat med att rädda havssköldpaddor sedan 1957 har gått ut med en varning om att inte stödja företag som säljer armband som spårar djur. De menar att den länk som köparen får leder till öppen forskningsdata som finns fritt att ta del av och att pengar inte kommer till välgörenhetsorganisationer. 

Bolaget Tangiela med Facebooksidan Ocearth är inte det enda företaget som vänder sig till svenska konsumenter. En annan Facebooksida som heter Club Ocean har över 44 000 följare. Texter, bilder och produkter är lika och ibland identiska med Tangielas webbshop. Club Oceans Europasida har över hundra annonser på en rad olika språk, däribland de nordiska språken som annonseras mot kunder i Norden. Deras bolag är baserat i Schweiz och inte heller de svarar när AiP försöker kontakta dem. 

– Det känns nästan som att sno godis från ett barn. Det är så lågt att ta pengar från dem som vill göra gott, säger Lina Afvander.