Ny undersökning: Akut resursbrist på biblioteken
Resursbristen är påtaglig på landets bibliotek. Endast en av sju bibliotekarier anser att resurserna är tillräckliga för att klara sitt uppdrag.Det visar en ny rapport från fackförbundet DIK som organiserar de som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor.
Rapporten bygger på en enkätundersökning bland närmare 1 800 biblioteksanställda DIK-medlemmar.
Undersökningen visar att biblioteken pressas från flera håll – när annan välfärd och samhällsservice dras ned står biblioteken kvar och får hantera effekterna av en ökad social utsatthet och digitalt utanförskap. Samtidigt som bibliotekens resurser krymper.
– Folkbiblioteken används med politikernas goda minne som samhällets slasktratt. De förväntas agera alltifrån medborgarkontor till socialtjänst samtidigt som de inte ens får resurser nog att klara av sitt lagstadgade uppdrag. Folkbiblioteken blir en av få platser som är öppna för alla när resten av välfärden monteras ned, säger Anna Troberg, förbundsordförande på DIK.
Var tredje folkbibliotekarie (32 procent) uppskattar att mer än hälften av verksamhetens arbetstid går åt till att bistå besökare med olika typer av samhällsservice. Det kan handla om att skriva ut eller fylla i blanketter, att tolka eller översätta myndighetsbeslut eller att hjälpa till med bank-id. Undersökningen visar att det beror på att exempelvis banker, myndigheter och andra samhällsaktörer har minskat sin fysiska och lokala närvaro och främst finns tillgängliga digitalt.
Endast en av sju av respondenter (14 procent) svarar att det bibliotek de arbetar på har tillräckliga resurser för att kunna genomföra sina uppdrag på ett tillfredsställande sätt. Resursbristen är påtaglig på alla typer av bibliotek men tydligast på folkbiblioteken där bara 9 procent anser att ekonomin och bemanningen är fullt ut tillräcklig. 57 procent av respondenterna anser att det under de senaste fem åren har blivit svårare att klara uppdragen.

