Avhoppade S-profilen stänger inte dörren för Nyans
Den nystartade föreningen Hjärta med flera avhoppade S-profiler i styrelsen stänger inte dörren för partiet Nyans men inte utan förbehåll. Ordförande Mattias Irving är tydlig med att han i så fall behöver veta mer för att se att de är seriösa.
Aktuellt i politikens avslöjande att det nystartade partiet Nyans, som AiP tidigare granskat, inom kort kommer att presentera flera S-politiker som sina företrädare har orsakat upprördhet hos vissa läsare och förvåning hos andra.
Att det skulle bildas ett nytt parti som samlar många muslimer i Sverige ser inte Mattias Irving som något överraskande, snarare tvärtom. Han menar att det är ett missnöje som grott länge där muslimer misstänkliggjorts och haft svårt att organisera sig i civilsamhället.
– Till sist kommer det någon som suger upp det här missnöjet, säger Mattias Irving.
Misstron mot progressiv religiositet var också något som fick honom att tidigare i år lämna Socialdemokraterna. Tillsammans med tidigare Tro och solidaritet-profilen Anna Ardin och tidigare partistyrelsemedlemmen Omar Mustafa har de nu grundat en ny förening som inte är knutet till något parti.
– Vi har ett hundratal medlemmar, det är både socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister samt de som inte är partiaktiva, säger Mattias Irving.
Men han känner inte till att de skulle ha någon medlem som är med i partiet Nyans.
Vi rör oss nog inte riktigt i samma kretsar.
– Vi rör oss nog inte riktigt i samma kretsar, säger Mattias Irving.
Han menar dock att föreningen är öppen för att samtala med nästan alla partier.
– Jag har hört att deras partiledare talat om att de är speciellt nära Turkiet. Det vill jag veta lite mer om innan jag tar kontakten med dem så att jag vet var de står i sådana frågor.
Det är lätt att vara efterklok men Mattias Irving tror att om de etablerade partierna agerat annorlunda i synen på minoriteter hade många som nu är missnöjda kunnat engagerat sig i befintliga partier.
– Det kan inom vissa grupper finnas värderingar som är samma som fanns i Sverige på 50-talet. Då är det bättre att bjuda in till en demokratisk miljö och försöka förändra det. Det är fel att tro att människor inte kan förändras.