S-kongressen bör besluta om kostnadsfri kollektivtrafik

Lisa Nåbo, SSUs ordförande.

Att vara en politisk kraft för vanligt folk är att möta människor i deras verklighet. Därför borde Socialdemokraterna visa vägen och göra Sverige till ett föregångsland. Socialdemokraterna borde besluta om avgiftsfri kollektivtrafik på partikongressen i maj, skriver SSU:s ordförande Lisa Nåbo.

Kollektivtrafiken är allt för dyr. Samtidigt kämpar barnfamiljer och unga med ekonomin. Att vara en politisk kraft för vanligt folk är att möta människor i deras verklighet. Och just nu upplever många svenskar en kostnadskris. Därför borde Socialdemokraterna visa vägen och göra Sverige till ett föregångsland. Socialdemokraterna borde besluta om avgiftsfri kollektivtrafik på partikongressen i maj.

Svenska barnfamiljer står mitt i en kostnadskris och det är unga som drabbas hårt. I hushållen finns barn som tar bussen till skolan eller till kompisen på kvällen. Unga vuxna som snart ska flytta hemifrån för att börja plugga, som för första gången ska börja betala ett månadskort för att ta sig till högskolan. När svenska hushåll står inför en kostnadskris är det unga människor och barn som är mest sårbara.

För unga utan egen bil är kollektivtrafiken det självklara sättet att ta sig till skola, fritidsaktiviteter och jobb. Men med dagens höga biljettpriser innebär resan ett växande hål i en redan tunn plånbok. Ekonomin är tuff för unga – många tvingas prioritera bort både större planer och små inköp, och klimatengagemanget som unga visar riskerar att krocka med deras begränsade resurser. Med avgiftsfri kollektivtrafik får unga en bättre chans till att forma sin egen framtid. Att kunna pendla till det första sommarjobbet, gå på fotbollsträning eller träffa kärleken på andra sidan stan, eller äntligen få börja plugga i en grannkommun – oavsett storleken på plånboken.

Kollektivtrafiken är redan i dag en central del av våra städers klimatomställning, och genom att göra den kostnadsfri för unga kan vi både främja deras rörlighet och stärka klimatarbetet.

Kollektivtrafiken är redan i dag en central del av våra städers klimatomställning, och genom att göra den kostnadsfri för unga kan vi både främja deras rörlighet och stärka klimatarbetet. Samtidigt har många kommuner redan hög subventionsgrad för unga, vilket innebär att steget till att göra kollektivtrafiken helt avgiftsfri inte behöver bli så kostsamt som vissa tror.

En avgiftsfri kollektivtrafik skulle även minska antalet bilskjutsar och därmed sänka utsläppen från bilar, underlätta livspusslet för stressade föräldrar och minska vägslitage och buller. Därför måste en sänkning av kostnaderna gå hand i hand med utbyggnad av kollektivtrafiken. Om kollektivtrafiken skulle bli mer tillgänglig hade fler valt hållbara transportalternativ också i framtiden. Att vänja sig vid kollektivt resande tidigt kan skapa livslånga vanor som gagnar både miljön och samhället. Erfarenheter från till exempel Avesta, som införde avgiftsfri kollektivtrafik, visade på minskade koldioxidutsläppen med 40 ton årligen. Vinsterna är långt mycket större.

Vi står inför en grön omställning där kollektivtrafiken spelar en avgörande roll. För unga utan bil är kollektivtrafiken ofta den enda möjligheten att ta sig till skolan, träningen eller fritidsaktiviteter. Därför är det dags att införa avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter. Det skulle inte bara stärka ungas frihet, utan också bidra till ett mer hållbart samhälle. Win-Win helt enkelt.

Lisa Nåbo, förbundsordförande SSU