Karl Anders Lindahl: Det är dags att göra slut med ditt X

Är det judiska aktivisters fel att plattformen X (tidigare Twitter) håller på att kollapsa?
Ja, om du frågar Elon Musk.

När många tänker på Twitter tänker man på tillgängliga maktinnehavare, snabb kommunikation och att ge makten till de som saknar den. Man tänker på arabiska våren och motståndsrörelser i diktaturer som med hjälp av Twitter kunnat förändra världen. 

Problemet är att det var längesedan plattformen såg ut så. 

När Twitter blev X så var det en kulmen på en process som pågått i flera år, där Twitter blivit allt mer fylld av troll, botar, hat och extremism. 


Det är en utveckling som skyndats på av den nya ägaren Elon Musk, vars märkliga uttalanden endast överträffas av hans katastrofala affärsbeslut. 

Att Musk nu bestämmer sig för att skylla på judar för att hans företag går dåligt borde vara en enorm röd flagga för alla som fortfarande är kvar på plattformen.

Sen Musk tog över har plattformen av naturliga skäl blivit allt mindre attraktiv för både användare och annonsörer, falsk information och extremism är vardagsmat, och det blir allt svårare att se vilka användare som är seriösa och vilka som bara vill se världen brinna. 

Men vems fel är det att annonsintäkterna sjunkit med 60 procent? Enligt Elon Musk är det Anti-Defamation League – en organisation som jobbar aktivt mot antisemitism. “Affärsgeniet” Musk anklagar ADF för att försökt “döda” plattformen genom att påstå att han är antisemit. 

Att Musk nu bestämmer sig för att skylla på judar för att hans företag går dåligt borde vara en enorm röd flagga för alla som fortfarande är kvar på plattformen. 

En studie från Montclair State University visade att hatpropagandan slog rekord på Twitter dagen efter att Elon Musk tog över plattformen. 

”Data visar entydigt att det finns ett samband mellan Musks ankomst och en bredare uppfattad acceptans för fientligt innehåll som postas på Twitter”,  lyder rapportens slutsats. 

Nyligen gav organisationen Climate Action Against Disinformation plattformen lägsta betyg när det gällde att moderera fake news om klimatet, och fastställde att det var förhållandevis enkelt att sprida desinformation om klimatförändringarna på X. HBTQ-organisationen GLAAD har utnämnt X till “den farligaste plattformen att befinna sig på” för HBTQ-personer. 

Kort sagt; den som ger sig in på X utsätter sig i praktiken för en ständigt pågående högerextrem påverkansoperation. Åsikterna som dominerar på plattformen speglar inte hur vanligt folk tycker. 

Att starta flera konton och överösa offentliga personer med “frågor” och “åsikter” handlar inte om medborgardialog, det är en medveten strategi för att få politiker och journalister att slösa sin tid genom att slå huvudet upprepade gånger mot den digitala väggen.

Kort sagt; den som ger sig in på X utsätter sig i praktiken för en ständigt pågående högerextrem påverkansoperation.

Det handlar inte om att “vara där väljarna är” – då finns det bättre ställen att lägga sin digitala tid. Till exempel använder fler svenskar Linkedin varje vecka än X, enligt Internetstiftelsen. 

Att som journalist eller politiker befinna sig på X och tro att det speglar debatten, eller att åsikter från anonyma konton behöver tas på allvar ska ses som tjänstefel, men tyvärr har påverkanskampanjen varit effektiv. 

Politiker har blivit utmattade av plattformen, medier har ändrat i publiceringar och partier har anpassat sin politik – allt för att det “snackats på Twitter”. 

Den som befinner sig på X får också leva med att mata en oberäknelig miljardär med personlig data. Vem vet vad den kan användas till om saker och ting blir ännu värre för plattformen?

Att Socialdemokraterna sen 2022 officiellt har lämnat Twitter är mycket bra – men kanske är det även dags för företrädare och tjänstemän att göra slut med sitt X.

Karl Anders Lindahl är digital strateg och ledarskribent på Aktuellt i Politiken