Socialdemokraterna inleder EU-valkampanjen 3 maj
Socialdemokraterna inleder sin EU-valkampanj 3 maj. Partiet hoppas på ett ökat valdeltagande och har målet inställt på ett bättre valresultat än 2014 (24,2 procent) och ett ytterligare sjätte mandat i EU-parlamentet.
– Vi gjorde en bra valrörelse i höstas, som byggde på den dialog vi hade med väljarna genom dörrknackning. Det kommer också vara den prioriterade metoden i den här valrörelsen, säger partisekreterare Lena Rådström Baastad.
Valarbetarna ska knacka dörr och föra 500 000 samtal, vilket är knappt hälften jämfört med valet i höstas. Valrörelsen är också något kortare. Nytt är att det inte blir några valsedelsutskick, utan de kommer att delas vid dörrknackningar och andra utåtriktade aktiviteter.
På valaffischerna syns förutom förstanamnet på EU-vallistan, Heléne Fritzon, även Stefan Löfven och utrikesminister Margot Wallström. Det bygger på att partiet ser ett värderingsval framför sig.
– Ett val mellan de som vill ha mer samarbete och de som vill leda EU till ett sammanbrott, som Heléne Fritzon uttrycker det.
Denna konflikt var också något som var framgångsrikt i höstens val.
Socialdemokraterna kommer så klart även att föra kampanj via sociala medier. Det blir bland annat en valfilm.
EU-valbudskapen handlar om demokratin, jobben och klimatet.
– Vi fortsätter att ta fighten mot de högerextrema krafterna. Det handlar om vårt arbete för fler jobb till schysta villkor i EU och om att vi tänker fortsätta ta täten i klimatutmaningen, och redovisa en konkret klimatpolitik för att vi ska leva upp till alla Gretors förväntningar, säger Heléne Fritzon.
Valaffischerna har en kanske extra viktig funktion i detta val, eftersom det är signal till väljarna att valet närmar sig och att det är dags att informera sig om vad som står på spel och vad de olika partierna vill.
För Socialdemokraterna är ett ökat valdeltagande viktigt och det finns en viss anledning till optimism, menar toppkandidaten Heléne Fritzon.