Drevar mot egen medlem
SVT betalar cirka en miljon kronor i medlemsavgift till Svenskt Näringsliv, som svarar med att sprida budskapet att SVT är politiskt styrt och borde läggas ned.
AiP:s granskning av Svenskt Näringslivs Facebook-sidor har väckt debatt. Svenskt Näringsliv har nu tagit bort bilden där Magdalena Anderson hånflinar åt sörjande barn vid en grav från sin Facebook-sida ”Skattefakta”.
Kritiken går ut på att avsändaren är otydlig i Facebook-grupperna och att delningsbilderna är smaklösa och missvisande.
Bilden på Magdalena Andersson, som delats 3 000 gånger, är ett inlägg mot en arvsskatt. Något som Socialdemokraterna inte ens har föreslagit. På en annan bild kör Stefan Löfven över en byggnadsarbetare med ångvält.
”Många har med rätta upprörts… Illustrationen gick över gränsen och har väckt anstöt vilket inte är okej”, skriver Svenskt Näringsliv i en kommentar.
Ett annat exempel på hur målet att nå en stor publik går före fakta är Skattefaktas bild av beslutet att finansiera public service via skatten i stället för via licensavgifter. Svenskt Näringsliv bytte ut V:et i Sveriges Televisions logga mot Vänsterpartiets partisymbol.
Budskapet att SVT är vänstervridet, är en tes som sverigedemokrater och moderater driver.
Problemet här är flera.
Framför allt har just Vänsterpartiet varit hårda motståndare till att ersätta tv-licensen med skattefinansiering. Kampanjbilden, som har delats ett tusental gånger, ger intrycket att V stöder beslutet.
På den högerblogg (Cornucopia med 200 000 sidvisningar per vecka) som bilden länkar till står det att: ”begåvningsutmanade ska gå på lögnen om oberoendet”.
Oberoendet är en känslig fråga för SVT, helt avgörande enligt sändningstillståndets första stycke:
”Verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället.”
Att undergräva det förtroendet hotar SVT:s existensberättigande. Men detta görs alltså av SVT:s egen arbetsgivarorganisation medvetet. SVT betalar, som medlem i Medieföretagen, cirka en miljon kronor i medlemsavgift till Svenskt Näringsliv årligen.
Svenskt Näringsliv svarar med att sprida budskapet att:
”Public service har överlevt sig själv, och det är dags att kraftigt reducera dess omfattning då den inte längre fyller samma funktion eller behov som på DDR-Sveriges tid” (Cornucopia).
AiP ber Thomas Nilsson, kanalchef på SVT, som sitter i Medieföretagens styrelse, om en kommentar. Inom ett par timmar svarar han att efter kontakt med Mediearbetsgivarna har Svenskt Näringsliv beklagat publiceringen och raderat bilden.
– Jag lämnar i min roll ingen övrig kommentar, sms:ar Nilsson.
Det har tidigare debatterats huruvida SVT:s oberoende skadas av att bolaget via medlemsavgiften bidrar till att finansiera Svenskt Näringslivs politiska kampanjer.
Nu kampanjar Svenskt Näringsliv alltså direkt emot SVT själva i bolagets viktigaste fråga.
– Det finns inget försvar för detta, det har gått för fort och i syfte att väcka engagemang i skattefrågor har det spetsats till över gränsen för vad som är rimligt och sakligt korrekt. Vi har bett SVT förbehållslöst om ursäkt, säger Svenskt Näringslivs presschef Peter Isling.