Var fjärde ska vara årsrik i Sveriges riksdag
Det finns risker med en svag representation av äldre i den svenska riksdagen och i andra politiska församlingar. Mycket av den erfarenhet och kompetens som finns hos äldre politiker tillförs inte längre det politiska beslutsfattandet. Frågor av direkt relevans för äldre kan få lägre prioritet, såsom äldreomsorgen.
Under de senaste decennierna har äldre varit dåligt representerade i den svenska riksdagen. Vid valet 2022 var bara fyra procent av ledamöterna (fem för S) 65 år eller äldre. Motsvarande andel av de röstberättigade var 28 procent. Vårt parti hade en stark ställning bland de äldre, då hela 36 procent röstade på partiet. Men de fick dålig utdelning i form av representation. I kommuner och regioner har de äldre högre representation i fullmäktige (med undantag av storstäderna och de allra äldsta). Valberedningar på olika nivåer framhåller frekvent att unga personer bör nomineras – men oss veterligen – aldrig att personer tillhörande de äldsta åldersgrupperna bör placeras på valbara platser.
Det finns anledning att ifrågasätta själva åldersbegreppet. Med en människas ålder avses vanligen den kronologiska åldern. Men den säger inte så mycket om hur personen faktiskt fungerar, funktionell ålder. Ändock spelar den kronologiska åldern stor roll i samhället – både på och utanför arbetsmarknaden. För statistik och många regelsystem är den kronologiska åldern kanske enda praktiska möjligheten, men i många sammanhang är den ren och skär ålderism.
Det finns uppenbara risker med en så svag representation av äldre i den svenska riksdagen och i andra politiska församlingar. Mycket av den erfarenhet och kompetens som finns hos äldre politiker tillförs inte längre det politiska beslutsfattandet. Frågor av direkt relevans för äldre kan få lägre prioritet, såsom äldreomsorgen. Detta torde vara orsaken till att så kallade skandaler i äldreomsorgen inte leder till avgörande förändringar. Ett annat exempel är det stora fokus som lagts på ungdomsarbetslösheten, som i allmänhet är av kortvarig karaktär. Men arbetslösheten bland äldre, som till stor del består av långtidsarbetslöshet, har inte fått särskilt stor uppmärksamhet.
Parallellt med att de äldre fått en allt svagare representation i riksdagen har de blivit allt friskare och är fysiologiskt och kognitivt sett mera högpresterande än tidigare generationer.
Parallellt med att de äldre fått en allt svagare representation i riksdagen har de blivit allt friskare och är fysiologiskt och kognitivt sett mera högpresterande än tidigare generationer. Den kognitiva funktionen avser förmågan att bearbeta information, tillämpa kunskap och minnas.
En annan paradox är att arbetet i de politiska partierna på basplanet, inte minst hos S, till stor del utförs av äldre personer. Detta gäller även inom andra frivilligorganisationer och ideella verksamheter. Många äldre arbetar också långt upp i åren i offentlig och privat sektor, även om lika många till skulle vilja göra det, om de fick möjligheter. Men till riksdagen är porten i stort sett stängd.
Partiet har ju lyckats väl med att få en jämn sammansättning i riksdagen avseende kön. Varannan damernas blev en framgångsrik strategi som några S-kvinnor lanserade under stort motstånd till en början.
Vi föreslår en motsvarande strategi för äldre som för kvinnor, var fjärde ska vara årsrik. Bland de nominerade som kan bli valda till riksdagen bör en av fyra vara 65 år eller äldre. Partiets popularitet bland äldre skulle ytterligare stärkas på detta sätt. Vi tror också att vår politik på ett bättre sätt skulle spegla vår valmanskår, om den stora grupp av äldre som i dag i stort sett är utestängd från beslutsfattande får ökad representation i den svenska riksdagen.
Åke Dahlberg
filosofie jubeldoktor i nationalekonomi
Elisabeth Sundin
professor emerita i företagsekonomi
medlemmar i Tankesmedjan 60 plus