Susanna Gideonsson: IF Metall tar en viktig strid för den svenska modellen

Susanna Gideonsson besöker Tesla i Malmö. Foto: Stefan Höök

De senaste veckorna har svenska LO-förbund stått i centrum för en strid med internationella svallvågor. Vi tar strid för kollektivavtal på Teslas svenska verkstäder.

Många tycker att det varit en snabb upptrappning, flera LO-förbund är ute med sympatiåtgärder, med allt från stopp av postgång (med stöd av tjänstemannaförbundet ST) till stopp av städning på verkstäderna.

Men efter att Tesla meddelade att de inte är intresserade av att teckna kollektivavtal återstår inte så många alternativ. Vi vill ha stopp på konflikten så snabbt som möjligt. Bilmekanikerna på Teslas verkstäder i Sverige ska få kollektivavtal. Att dra ut på konflikten är inte en bra lösning för någon inblandad part.

När Tesla snabbt och obekymrat meddelade att de skulle organisera storskaligt strejkbryteri, något vi i Sverige sluppit det senaste seklet, blev det tydligt att det ändå finns en part som vill dra ut på konflikten. LO fyller i år 125 år, de första decennierna av fackliga kamp i Sverige var tuffa och vi bär än i dag svåra minnen av strejkbryteri och dess konsekvenser. Parterna i Sverige är överens om att respektera varandras konfliktåtgärder. För vi vet vad konsekvenserna annars kan bli. Detta struntar Tesla blankt i.

I vår tid av informationsöverflöd och informationskrig, där Teslas ägare själv är en drivande part för fördunkling vill jag möta upp några myter som är en del av informationsfajten kring Tesla.

”Arbetarna på Tesla har bättre villkor än kollektivavtalet.”

Om det nu vore så är det en enkel sak för Tesla att teckna kollektivavtalet. Det kommer i så fall inte kosta företaget någonting utan motståndet måste då betraktas som principiellt. Facket och arbetsgivarorganisationer i Sverige brukar inte ha särskilt stor förståelse för principiellt motstånd mot den svenska modellen. Vi vet hur alternativet ser ut. Det är lagstiftning och ändlösa konflikter.

Dessutom är inte villkoren på Tesla bättre än kollektivavtalet. De är dels godtyckliga. Arbetsgivaren kan i vilken sekund den vill dra tillbaka dem. Dels saknas viktiga försäkringar, pensionsinbetalningar och regleringar för inflytande för arbetsplatsen. Om Tesla vill behålla de villkor de själva beskriver som bättre är det fritt fram, ingen kommer hindra er. Kollektivavtalet innebär en bottenplatta, en platta Tesla till viss del uppfyller, men inte alls till fullo.

”De anställda på Tesla vill inte ha kollektivavtal. De borde få rösta om det.”

IF Metall är modiga som tar denna strid. Medlemmarna på Tesla kräver kollektivavtal och vågar ta striden mot ett företag som har en dokumenterat anti-facklig inställning. Det är möjligt att inte alla mekaniker på Tesla vill ha kollektivavtalet, eller inte förstår dess värde. Tesla tar också in strejkbrytare för att få det att verka som att mekanikerna på Tesla inte strejkar. Men det gör de. Att registrera strejkande eller kritiker är en vanlig metod anti-fackliga företag använder för att tysta berättigad kritik. Så att berätta hur många som är medlemmar eller hur många som strejkar kan orsaka skada för enskilda.

I USA och andra länder finns en modell där anställda får rösta om facket ska få företräda dem på en arbetsplats. Då krävs en majoritet för att över huvud taget få förhandla om kollektivavtal. Tack och lov har vi inte den modellen i Sverige eftersom den öppnar för oseriösa arbetsgivare att påverka enskilda anställda, direkt eller indirekt. Vi har sett rejält smutsiga kampanjer mot facken i USA när företagsjättar satsar massiva summor på anti-facklig kampanj. Resultatet är ofta utdragna och smutsiga kampanjer, och svagare skydd för anställda. I Sverige räcker det att en facklig medlem på en arbetsplats kräver kollektivavtal för att facket ska ta upp kampen.

”Konflikten drabbar bara kunderna” Det är oundvikligt att Teslas kunder drabbas av denna konflikt, i någon mening är det också en av poängerna. Vänd er kritik mot företaget som vägrar anpassa sig till svenska regler på svensk arbetsmarknad.

”Ni vill bara driva Tesla ut ur landet” Om Tesla lämnar Sverige är det ett val de gör. Alla företag som accepterar fundamentala regler på arbetsmarknaden välkomnas av oss med öppna armar. Vill man däremot fuska och köra med egna regler – nej tack. Om företaget Tesla lämnar Sverige kommer Teslabilar fortfarande att kunna säljas i Sverige, av företag med kollektivavtal. De kommer kunna servas i Sverige, av företag med kollektivavtal. Om Tesla avskedar mekaniker kommer de få nya jobb med bättre och tryggare villkor, på företag med kollektivavtal.

Vi har sett att det krävs en pedagogik på den här nivån, att mycket grundläggande förklara hur den svenska modellen fungerar och konsekvensen av företagets olika val. Väljer man att utmana den samlade svenska fackföreningsrörelsen som Tesla nu gör är det naivt att tro att det skulle mötas med axelryckningar.

IF Metall tar en mycket viktig strid för att försvara den svenska modellen, för att inte skapa gräddfiler för vissa företag. För en grön omställning med folklig acceptans och socialt ansvarstagande.

Susanna Gideonsson är ordförande för LO