Fyra valretoriska regler som kan göra S till vinnare

Socialdemokraterna behöver en ny valretorik, menar debattören.

Vi vill vinna valet, och det kan vi – vårt Sverige kan bättre! Ändå ger vi mycket utrymme i vår valretorik till andra partier. Det är dags att tänka efter vilka som vi lyfter fram nu när vi når slutspurten. Valretoriksanalyser visar nämligen att det som avgör valets utfall är hur ofta en kandidat nämns i medier, inte hur bra denna är.

En undersökning gällande valretoriken gjordes av Semantic Visions. Företaget utvecklade bland annat ett tidigt varningssystem för covid-19-vaccinet i syfte att hjälpa regeringar att gå ett steg före diverse försök att bromsa utvecklingen och distribution av vaccinet. Företagets experter jobbar med språk- och stordataanalys samt artificiell intelligens.

František Vrábel, företagets vd och grundare, forskar även i politisk manipulation, och analyserade det tjeckiska presidentvalet 2018 då nuvarande presidenten Miloš Zeman vann mot Jiří Drahoš. Vrábel kom fram till att trots att Zeman var den mest kontroversiella kandidaten fick han den största medieuppmärksamheten, särskilt i tv där väljare med lägre utbildningsnivå hämtar sina uppdateringar.

När han kollade närmare på data kunde Vrábel se att medieuppmärksamheten som Zeman fick i stor grad var negativ, ändå blev han vinnaren. När Vrábel jämförde sina teser med andra politiska kampanjers resultat kunde han slå fast att det som avgör valresultatet är HUR MYCKET medier rapporterar om en politiker eller ett politiskt parti, inte HUR POSITIV eller negativ rapporteringen är. 

En mindre studie som gjordes efteråt bekräftade slutsatserna och därav kan man dra följande rekommendationer för politiskt kampanjande:

1. Välj ett positivt mål: Säg att S vill investera vinster från sjukvården i att anställa fler personal, säg inte att någon annan vill ta ut vinsten.

2. Prata om Socialdemokraterna: När du får möjlighet att tala med medier, på ett evenemang, vid dörrknackning, eller när du delar på Facebook håll dig till det Socialdemokraterna gör och vill göra. Berätta inte vad något annat parti vill göra.

3. Börja alltid med Socialdemokraterna: Om du blir tillfrågad vad du tror om oppositionens förslag, börja med att förklara vad Socialdemokraterna står för. Undvik att använda konkreta namn på andra partiledare och om du måste, säg helst ”oppositionen” eller ”andra partier” utan att nämna dem direkt.

4. Nämn Socialdemokraterna på sociala medier: Dela artiklar och inlägg från Socialdemokraterna och våra kandidater, lägg gärna till varför detta är viktigt för dig personligen. Sluta dela kritiska artiklar och inlägg om Ulf och Ebba, det är inte kritiken som kvarstår utan antal gånger ditt närverk fått se deras namn och bilder, det vill säga de fäster sig i dina åhörares minne när de går och röstar.

Dessa fyra enkla regler kommer ändra från grunden hur mycket utrymme vårt parti och våra egna kandidater får i våra tal, i medier och sociala medier. Det är nu empiriskt bevisat att ju oftare du delar kritiska inlägg om andra partier, desto större chans ger du dem att vinna valet.

Nu är det några veckor veckor kvar till 11 september, vad för fint har du att dela om Socialdemokraterna?

Petr Chadraba

Utopia SDF, Socialdemokraterna i Majorna, Göteborg

ledamot i integrations- och segregationsutskottet, kommunikationsstrateg, skribent, fritidspolitiker