Duellen: Hvb-hemmen
En rapport från Polisen visar att flera hvb-hem drivs av organiserad och släktbaserad brottslighet. Hur säkerställer man att det inte kan ske?
Hans Stigsson, ledarskribent Norrköpings Tidningar:
1. Ska bara kommuner få driva hvb-hem?
Nej, det finns inget som säger att privat driven verksamhet inte är lika bra (eller bättre) än kommunal – förutsatt att kontrollen blir bättre. Framför allt måste kommunerna kompenseras ekonomiskt av staten i den skull de ska ta större ansvar, men kommunerna har redan många ansvarsområden och behöver snarare avlastas. Att låta kommunerna helt ta över det direkta ansvaret för hvb-hem skulle få dramatiska konsekvenser eftersom över 80 procent av desamma i dag drivs i privat regi. Samtidigt är kommuner ofta dåliga på upphandling, så man kan fråga sig om inte ansvaret borde ligga på statlig nivå.
2. Hur säkerställer man att kriminella inte kan driva hvb-hem?
Den som ansöker om att få driva hvb-hem bör prövas mot belastningsregistret och i dialog med Polisen och sociala myndigheter. Man bör kunna kräva hög transparens från den som söker och vid behov bör lagstiftningen skärpas. Det bör också kunna gå enklare och snabbare att omplacera barn/ungdomar vid missförhållanden. I dag är det IVO som ger tillstånd och myndigheten påstår sig inte ha rättsliga resurser varken till utökad bakgrundskontroll eller möjligheter att snabbt dra tillbaka tillstånd. Det är oacceptabelt.
3. Oavsett drift, vad är viktigast för att öka kvaliteten på hvb-hemmen?
Självfallet ska man inte acceptera hvb-hem med undermåliga förhållanden, men inte heller där det finns minsta misstanke om relationer med brottsliga kretsar. I stället för att se en motsättning mellan olika huvudmannaskap, bör man utnyttja de komparativa fördelar som finns. Det råder i dag brist på bra hvb-hem och i den meningen kan det bli nödvändigt för kommunerna att ta ett större ansvar. Samtidigt vore det idiotiskt att avveckla de bra privat drivna boenden som finns av ideologiska skäl. Tvärtom bör bra boenden ges bättre möjligheter att utveckla sin verksamhet.
Karina Cubilla, ledarskribent Arbetet:
1. Ska bara kommuner få driva hvb-hem?
I den bästa av världar skulle svaret vara ja. Det finns dock tyvärr ingen garanti för att kommunal drift innebär god kvalitet. Dels beror det på de strukturella skillnaderna. Förutsättningarna kommuner emellan är enorma när det gäller ekonomi, geografiska förutsättningar och belastning.
Det är också otroligt svårt för en kommun att bli tilldelade nya uppdrag på löpande band utan att få ökade statliga medel. En sådan ”lösning”, där nya uppdrag läggs på hög utan att finansieras, är en icke-lösning.
2. Hur säkerställer man att kriminella inte kan driva hvb-hem?
Privatiseringskaoset måste få ett slut. Det är den rådande naiva inställningen till marknadisering som gjort att vi hamnat i en situation där kriminalitet ätit sig in i verksamheter med syfte att trycka tillbaka den.
Häromdagen kom en nyhetsflash om att ett hvb-hem fanns till salu på Blocket. Polisen själv larmar om hur kriminaliteten äter sig in i välfärden. Hur kan det ens få gå till så?
Hade Sverige varit ett normalt land och inte ett korrupt paradis för välfärdskapitalister hade ansvariga politiker satt ner foten direkt. Ivo vill göra det lättare att dela information, myndigheter emellan, att slopa sekretess helt enkelt. De vill också ha tillgång till Polisens misstankeregister. Jag skulle lyssna på Ivo.
Uppföljning bör ske löpande, inte bara vid nyetablering. Det ska inte gå att sälja en verksamhet med tillstånd på Blocket.
3. Oavsett drift, vad är viktigast för att öka kvaliteten på hvb-hemmen?
Finansiering och kontroll måste vara ledorden. Verksamheterna ska vara bemannade av kompetent personal med relevant utbildning. Inspektioner och visselblåsartjänster bör finnas på plats.
I samverkan med personalen, varför inte via deras lokala fackliga organisation, finns outnyttjad potential. Arbetsmiljön för personalen på hvb är ett problem. Ökade befogenheter att leta efter vapen och droger, säger personalen själva.
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det faktiskt inte går att prata om kvalitet utan att prata om drift. De ska drivas i offentlig regi så all form av kontroll och sekretess styrs utifrån allmänintresse och inte vinstintresse.
Så länge privata aktörer tillåts finns en överhängande risk att kriminalitet äter sig in i verksamheterna. Resultaten ser vi ju i dag, inte minst i Polisens rapport.