David Ericsson får sina idéer bakom ratten

David Ericsson prisas för sitt författarskap. Foto: Ingela Hoatson/AiP

Lastbilschaufför och författare. David Ericsson har en fot i vardera av dessa vitt skilda världar. Nu släpper han en ny bok. Denna gång om en kvinna på flykt från rättvisan och en man som följer henne, ut i Europa. Till sin användning har han massor av erfarenheter ur sitt eget liv.

David Ericsson kör lastbil på halvtid och skriver under resten av sin tid. De senaste åren har han framför allt kört utomlands, för närvarande till Danmark och Holland, tidigare till bland annat Schweiz, Frankrike och Spanien. 

– Det började med att jag körde kranbil i Stockholm, sedan blev det att köra till Göteborg och Malmö, berättar han om sina ungdomsår.

Lusten till skrivandet har han sedan barnsben. Hans pappa var journalist på Svenska Dagbladet och uppmuntrade honom alltid i detta. Så småningom blev det krönikor i tidningen Transportarbetaren och så ett litterärt genombrott med novellsamlingen ”Truck Stop” 1999.

David Ericsson har tidigare gett ut både romaner och novellsamlingar, ”Den fredlösa”(Ordfront förlag) är hans sjunde bok. Ett slags litterär roadtrip med dramatisk upplösning. 

Den är autofiktiv i så mening att mycket av det som beskrivs har hänt i verkligheten – bara inte med samma kronologi. Medan den manliga huvudpersonen Sven är något av ett alter ego är såväl den efterlysta Annie som det hon varit med om sammansatt av flera kvinnor och deras upplevelser. 

Boken är rak, rapp, spännande och fylld av hårt kroppsarbete. Alltifrån slit bland migrantarbetare på äppelodlingar på Rivieran till en våldsam tillvaro bland kriminella mc-knuttar och med gravgrävande på kyrkogårdar i Köpenhamn.

Det är hos arbetarna som både röster och kraften finns. Större delen av Sveriges befolkning tillhör trots allt arbetarklassen.

Det finns fog för att inordna David Ericsson i den stolta traditionen av svenska arbetarförfattare.

– Det får andra bedöma. Ofta börjar det med att vi umgås, vi som är ute på vägarna. Då får man höra de mest utspejsade historier, ofta får jag en tanke utifrån de helt stolliga saker jag hört.

Bland de litterära förebilderna finns Ivar Lo Johansson och Birgitta Stenberg, den senare var en väldigt god vän. 

David Ericsson är inte bara lastbilschaufför och författare. Han är också mångårig krönikör i Transportarbetaren. Tidigare också i AiP och alltid med ett arbetarperspektiv.

– Det är hos arbetarna som både röster och kraften finns. Större delen av Sveriges befolkning tillhör trots allt arbetarklassen. Men många känner sig helt övergivna av politiken i dag, säger David Ericsson och påpekar att Sverigedemokraterna länge insett just detta medan Vänsterpartiet nu börjar göra det. Han tror att många lockas av det direkta tilltalet. 

När det gäller politik ser han januariavtalet som en väldigt stor miss.

– Det fanns inget i det som arbetare kunde relatera till. Men jag är väldigt hoppfull om Magdalena Andersson, att hon kommer att rätta till det där.

För att skapa sig någon sorts objektiv bild av verkligheten läser han Svenska Dagbladet och Proletären.

– Jag vill ha sanningen, inte bara tyckande. På så sätt får jag absoluta nyheter, de är ju rabiata båda två.

Fakta: David Ericsson

Ålder: 63 år.

Yrke: Lastbilschaufför och författare.

Aktuell: Med boken ”Den fredlösa”.

Familj: Gift med konstnären Monica Gredmark, två barn, två barnbarn.

Oväntat: Cyklade genom hela Finland till Nordkap i norra Norge som ung.