Björn Fridén: Kvällspressen har ingen lojalitet mot läsarna

Enligt 7 procent av amerikanerna avbildas här en chokladmjölksproducdent.

I början av veckan cirkulerade en liten nyhet. Den var verkligen liten, men den berättade väldigt mycket om hur nyhetsmedier fungerar. Eller snarare inte fungerar.

Rubriken hos båda kvällstidningarna handlade om att sju procent av amerikanerna tror att chokladmjölk kommer från bruna kor. Tekniskt sett är det ju korrekt eftersom de flesta kor är bruna, men det var inte det som var poängen.

Tydligen hade en vetenskaplig studie kommit ut som visade det. Det lät lite skumt.

Ännu mer skumt

Ännu mer skumt blev det när man började leta efter studien. Den hade inget namn, organisationen som tagit fram den hade den inte på sin hemsida och det verkade vara stört omöjligt att hitta den på nätet – eller ens någon som hade läst den. Och det är just poängen.

Ingen hade läst den

Ingen hade läst den. Aftonbladet och Expressen hade läst Washington Post och likt ett skolarbete på mellanstadiet skrivit av texten utan att kolla källan. Till deras försvar lyckades de i alla fall få med vem som låg bakom studien – Center of Innovation of U.S. Dairy [www.usdairy.com] – men inte vilka de är. Det är en hybrid mellan reklambyrå och tankesmedja som vill få människor att sätta i sig mer mejeriprodukter på uppdrag av den amerikanska mjölkindustrin.

Här borde tidningar som gör sitt jobb dra öronen åt sig och kanske rentav titta på studien för att kolla att allt har gått rätt till innan publicering. Men det är svårt. För studien finns inte publicerad. Vilket innovationscentret glatt berättade när Peter Olausson, ordförande för Vetenskap och Folkbildning, hörde av sig.

Journalistikens uppgift?

Det rör sig alltså om en icke existerande studie gjord på uppdrag av en organisation med miljardintressen i slutsatserna. Journalistikens uppgift gentemot medborgarna är just att filtrera bort den här sortens saker. Ovetenskaplig smörja ska placeras i papperskorgen, inte på papper av mödosamma redigerare.

[blockquote author=”” pull=”normal”]”Problemet är bara att kvällstidningarna inte jobbar för medborgarna. De jobbar för sina kunder, och deras kunder är annonsköparna, inte läsarna. Läsarna är produkten tidningarna levererar till annonsköparna, företrädesvis varierande grad av oseriösa nätcasinon på Malta.”[/blockquote]

Det är ett svek mot journalistiken och det är ett svek mot medborgarna.

Problemet är bara att kvällstidningarna inte jobbar för medborgarna. De jobbar för sina kunder, och deras kunder är annonsköparna, inte läsarna. Läsarna är produkten tidningarna levererar till annonsköparna, företrädesvis varierande grad av oseriösa nätcasinon på Malta.

Ansvarsfullt?

Och då plötsligt blir publiceringen helt begriplig. Det handlar om att skaka fram människor, gärna som kanske inte ställer så mycket frågor och som är mottagliga för lite vad som helst. Kan man dessutom tuta i läsarna att de är smartare än de där dumma amerikanerna har man verkligen excellerat i annonsköparnas ögon.

Lukrativt? Absolut. Ansvarsfullt? Knappast.

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara