Nu startar EU-valkampanjen
Det är knappa 100 dagar kvar till EU-valet och i dag måndag startar Socialdemokraterna sin EU-valrörelse i samband med att partiet går ut i en veckas februarikampanj.
– Temat är att ta matchen mot högerextremismen, och hur gör man det – man röstar på oss 26 maj, säger Signhild Petrén, ansvarig för digital kampanj hos Socialdemokraterna.
Det blir dörrknackning över hela landet, Stefan Löfven och Magdalena Andersson kommer till exempel att kampanja i Nacka i Stockholms län.
”Sverige behöver ett EU som står upp för demokrati, trygghet och samarbete. Detta går Socialdemokraterna till val på i vår.” skriver partiets toppkandidat Heléne Fritzon och partisekreterare Lena Rådström Baastad i en debattartikel på Aftonbladet inför kampanjstarten.
Ett mål är att få väljare som sympatiserar med Socialdemokraterna att faktiskt gå och rösta i valet 26 maj. I det senaste svenska EU-valet låg valdeltagandet på drygt 51 procent medan drygt 87 procent röstade i det senaste riksdagsvalet; det finns många röster att hämta om man får sossar att resa sig från sofflocket.
– Det här är ett mobiliseringsval, det är viktigt att vi får så många som möjligt att gå och rösta, säger Signhild Petrén.
I samband med kampanjstarten lanserar partiet också en ny kampanjsida där valarbetarna kan skriva upp alla som vill bli påminda om ett rösta i EU-valet. På sidan finns även en valfilm som går att dela i sociala medier.
Februarikampanjen pågår i en vecka men valarbetet lär nog fortsätta fram till valdagen 26 maj.
– Det här är för att få igång kampanjorganisationen och värma upp för den intensiva perioden i maj, säger Signhild Petrén.