Så vinner S fajten med SD
Över 10 000 delningar. Över 2 500 som har skrivit på för att få e-mejl. 55 procent som öppnar mailen och var femte som engagerar sig. Kampanjen ”Mer än 27 kronor”, som med Ardalan Shekarabi som frontfigur tar strid för kollektivavtalsenliga villkor i offentliga upphandlingar, engagerar.
– Det är en kampanj som på allvar har lyckats utmana Sverigedemokraterna, säger Mattias Kristenson, försteombudsman för Socialdemokraterna i Uppsala län.
Hur ska Socialdemokraterna bemöta Sverigedemokraterna?
Uppsala läns partidistrikts kampanj ”Mer än 27 kronor” visar att det går med en tydlig höger-vänsterkonflikt.
– Vi har sett ett stort engagemang från dem som ställt sig bakom kampanjen. Vi ser en hög klickfrekvens i våra mejl som slagit våra förväntningar, säger Mattias Kristenson, försteombudsman för Socialdemokraterna i Shekarabis partidistrikt Uppsala län.
– Det politiska landskapet i dag har inte jättemånga politiska konflikter. Upphandlingsfrågan har det och vi har velat testa hur mycket engagemang vi kan skapa runt det här.
Kampanjen är i grunden en klassisk namninsamling, som sedan byggs vidare med dem personer som skriver på. Det är ovanligt många som har delat kampanjen och agerat.
– Det är mer än varannan som har öppnat mejlen. Man kan jämföra med kampanjerna i USA, både Trump och Hillary, som låg runt 20 procent i öppningar.
Mejlen är ett sätt att hålla kontakt med människor som är engagerade. Nu tittar vi på hur vi kan följa upp det i vår, säger Mattias Kristenson (bilden).
I höstas utmanade Ardalan Shekarabi Jimmie Åkesson på debatt, efter SDs besked att de tänkte rösta nej tillsammans med alliansen. I samband med debatten i Bromölla, märktes det i sociala medier att frågan har sprängkraft och spridning. En halv miljon människor nåddes av inläggen i samband med och efter debatten mot Jimmie Åkesson.
– Det är en kampanj som på allvar har lyckats utmana Sverigedemokraterna, i konkurrens om arbetarklassväljare och de människor som vi ofta pratar om är oroliga för utvecklingen, säger Mattias Kristenson.
– Vi tror att det är många som ser att Sverige förändras och att politikerna på olika sätt har kapitulerat, inte har varit närvarande i samhällsförändringarna. Just den här frågan handlar om att politiken sätter ned foten, att det ska vara någon form av anständighet på arbetsmarknaden.
Filmen med Shekarabi som lades ut efter riksdagsdebatten har nått över en halv miljon människor.
– Människor som ligger nära oss värderingsmässigt men som kanske tidigare inte har känt att Socialdemokraterna har varit värda att ta del av eller dela med fler, säger Mattias Kristenson.
Dessutom har partidistriktet noterat att det är många enskilda som framgångsrikt tagit debatten med SD-anhängarna i kommentarsfälten på Facebook.
Inte nog med att fajten om schysta villkor verkar bita på potentiella SD-väljare. Det visar sig även att många människor som inte är knutna till partiet är beredda att dela och driva frågan vidare; både de många som nyttjar samhällstjänsterna och de som utför dem berörs.
– Vi har hittat en fråga som många har nära sitt hjärta och det är tydligt värderingsdrivet. Det är så vi måste jobba för att få människor att vilja bära våra budskap och själva jobba för att sprida dem, ta fajten i sina kommentarsfält, med sina vänner, säger Mattias Kristenson.