Ein Bratwurst och en EU-valseger, bitte!

Det här är en nyhetstext. Det Aktuellt i Politikens nyhetsredaktion publicerar i tidning, på webb, i appar och i e-tidning ska vara relevant, sant, bekräftat och hålla hög kvalité. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar: aip.nu/om-aip-media

Jodå, Stefan Löfven köper en korv med bröd även i Socialdemokraternas EU-valfilm.

– Ein Bratwurst, bitte!

Och så ett tryggt Europa.

Socialdemokraterna följer upp den prisade valfilmen med korvkiosken från riksdagsvalet med en europeisk variant.

Stefan Löfven köper inte bara korv vid Berlin Alexanderplatz. Han hjälper även till att hålla Paris rent från högerextremism samt värnar om klimatet för framtida generationer under kolkraftverkens utsläppsrök och schysta arbetsvillkor utan lönedumpning med en utländsk lastbilschaufför på tillfälligt uppdrag i Sverige.

– Fikatajm? undrar Löfven i passagerarsätet.

I april röstade EU-parlamentet igenom ett lagpaket för schyssta villkor i transportsektorn, ett av Socialdemokraternas stora vallöften i förra EU-valet.

Läs mer: S uppfyller EU-vallöfte

Den hyllade korvkiosken fick pris som väldens bästa politiska tv-reklam och ”intrigen” i uppföljaren är den samma. Löfven mitt i vardagsproblemen i dialog med tittaren. Allvarliga ämnen, men lättsamt kommunicerad med glimten i ögat.

– Vi hittade ett tilltal i förra valrörelsen som vi kände funkade bra. Ett positivt anslag med lite humor utan att trivialisera politiken, som kan engagera fler än dem som annars skulle gå och rösta, säger Socialdemokraternas valledare John Zanchi.

Den svenska korvkiosken har inför EU-valet ersatts av en tysk Wurstbude.

– Ein Bratwurst, bitte, beställer Löfven och vänder sig till publiken:

– Men vad vill du ha?

– Det är viktigt för oss att människor känner igen Socialdemokraterna, när det är så mycket nytt i politiken. Därför kommer vi att fortsätta med det här tilltalet att ställa frågor till människor vad de vill ha, förklarar John Zanchi.

Valfilmen har stor betydelse, enligt Zanchi. Särskilt i en så här kort och intensiv valrörelse som EU-valet är. Korvkiosken, som även var bioreklam, hade över en miljon tittare och toppade igenkänningslistan.

EU-valfilmen, kommer att visas på TV4, i digitala kanaler och i Socialdemokraternas sociala medier.

– Vi bygger vidare på en guldmedalj i VM och hoppas på ny, säger John Zanchi.

EM-guld 26 maj alltså. Med senap och ketchup.

Inga kommentarer än

Det är ej möjligt att kommentera

Aktuellt i Politiken – Socialdemokraternas nyhetstidning – Sveavägen 68, 111 34 Stockholm