Samtalskampanjen i Dalarna i mål
Dalarnas partidistrikt nådde sitt samtalsmål på tisdagen med dryga 48 000 samtal. Ett par dagar senare har kampanjarbetarna fört en bit över 50 000 samtal i länet.
– Vi har flera hundra hjältar som tar de tuffa samtalen, säger försteombudsman Evin Cetin.
För en hel del tuffa samtal har det blivit.
– Till skillnad från valet 2010, då man stängde dörren vänligt och sa nej, och valet 2014 då man stängde dörren bryskt, öppnar man i år dörren och säger tydligt att man röstar på Sverigedemokraterna. Så våra hjältar tar diskussionerna för att visa hur politiken slår.
Att samtalen gör skillnad tvivlar hon inte på.
– Jag är övertygad om att vi har lyckats både mobilisera och övertyga väljare som har haft funderingar på att rösta åt det hållet. Man ska komma ihåg att vår landsbygdspolitik, för att hela Sverige ska leva, ger effekt i Dalarna, säger Evin Cetin.
Det handlar om en politik som tillför resurser till kommunerna och som syftar till att skapa jobb och som flyttar myndigheter ut i landet.
– Det har öppnat flera servicekontor runt om i Dalarna och det är sådant som kommer att ge effekt längre fram.
En anledning till att man redan har nått sitt mål tror Evin Cetin är att Dalarna började sin valrörelse tidigt; partidistriktets valbuss körde ut 1 juli och var ute i alla kommuner under juli månad.
Sju av de 15 arbetarekommunerna har redan nått sina egna mål: Borlänge (som på torsdagen låg på 144 procent av sitt mål), Hedemora, Avesta, Smedjebacken, Orsa, Leksand, Mora.
De flesta av de andra kommunerna låg i mitten av veckan på runt 90 procent av målet. Inklusive Ludvika, som kommit att utmärka sig för en hög nazistisk närvaro.
En del småkommuner med många småbyar jobbar och rapporterar dock på ett annat sätt, enligt Evin Cetin.
– De är ute i byastugorna och står utanför lokala matbutiker. Det fungerar på ett annat sätt i kommuner där alla känner varandra.