Nu öppnar ”Vår salong” med Anna-Greta Leijons tavlor
Bitte Davidsson och Hanne Weiss Lindencrona visar en av Anna-Greta Leijons målningar, i en paus från att hänga konstutställningen som visas 29 mars till 2 april. Foto: Ylva Säfvelin/AiP
– Det är ett konstnärligt arbeta att hänga en utställning.
Det säger Bitte Davidsson som tillsammans med Hanne Weiss Lindencrona just nu förbereder en utställning med tavlor av bland andra tidigare S-politikern Anna-Greta Leijon.
För många är Anna-Greta Leijon känd som stridbar S-politiker. Hon satt i riksdagen 1974–1990 och var statsråd 1973–1976 och 1982–88. Sedan hon lämnat den politiska hetluften var hon bland annat chef för Skansen 1995–2005 och styrelseordförande för Moderna museet.
Mindre känt är att hon målade själv. Under många år var hon medlem i föreningen Mariamålarna som delar en ateljé på Södermalm i Stockholm, och hon ställde gärna ut tillsammans med andra medlemmar.
Innan sin död i april 2024 uttryckte hon en önskan om att hennes målningar skulle visas på ytterligare en utställning, och hennes barn bad därför tre av hennes målarkamrater från Mariamålarna att arrangera det: Hanne Weiss Lindencrona, Bitte Davidsson och Gunnar Jansson.
På tidig fredagsförmiddag är Hanne Weiss Lindencrona och Bitte Davidsson fullt sysselsatta med att hänga utställningen ”Vår salong” som öppnar i morgon lördag på Södermalm i Stockholm.
De är fortfarande på skiss-stadiet, som de kallar det. Tavlor står utställda i grupper i de galleriets två rum. Ett par väggar med blåa toner, varav många havsmotiv. Ett par naturskildringar som plötsligt blev kompisar när de hamnade bredvid varandra.
Rakt fram i blickfånget när man stiger in i galleriet hänger en liten grupp målningar av Anna-Greta Leijon – ett självporträtt, en palett och några stilleben med fisk och grönsaker.
– Det är ett vidgat porträtt. Konstnären med paletten – och hon var en livsnjutare; hon älskade god mat och trevligt sällskap, säger Bitte Davidsson.

Politikern Anna-Greta Leijon är knappt närvarande. Hon syns i ett självporträtt där hennes huvud är splittrat i två – från tiden när hon kände sig tvungen att lämna riksdagen. Och i en målning där demonstrationstågens röda fanor syns i bakgrunden.
Det är stor variation på vad hon har målat. Motiv från en resa i Afrika. Utsikten över Stockholm. Sotiga stubbar efter skogsbranden som kom nära sommarstället.
– Hon målade vad hon var uppfylld av för stunden, säger Hanne Weiss Lindencrona.
– Hon hade ingen utpräglad, snäv stil, hon är mer en undersökande människa. Det är spännande, säger Bitte Davidsson.
De har hängt många utställningar ihop och liknar det vid att skapa ett nytt konstverk.
– Varje tavla är en färgklick, säger Bitte Davidsson.
De flyttar runt tavlorna och prövar vilka som fungerar ihop, och det är ett ständigt omprövande innan alla bitar är på plats. Därför är det viktigt att inte ta bort något verk medan utställningen pågår – det blir som att ta bort en tand, instämmer Hanne Weiss Lindencrona.
Det är långt ifrån den första konstutställning där Anna-Greta Leijons tavlor visas, berättar de. Hon deltog ofta när Mariamålarna har sina grupputställningar, och ibland var de en mindre grupp målare som hyrde ett galleri och ställde ut – som denna gång.
– Det är trevligt att ställa ut tillsammans och det är roligare för dem som kommer att det finns lite olika att titta på, säger Hanne Weiss Lindencrona.
Somliga av tavlorna som ställs ut är inlånade från dem som köpt den. Andra tillhör Anna-Greta Leijons barn, eller stod undangömda i hennes hem.
När barnen bad Bitte Davidsson, Gunnar Jansson och Hanne Weiss Lindencrona att sätta ihop en sista utställning fick de tillstånd att leta i hemmets skrymslen och vrår. Några av de verk som de hittade lät de rama in och de visas nu för första gången.
Utställningen visas på Galleri Bellman som ligger på Bellmansgatan 9 på Södermalm i Stockholm. Den har vernissage i morgon, lördag 29 mars, och visas till onsdag 2 april. Konsten som visas är målad av Anna-Greta Leijon, Bitte Davidsson, Gunnar Jansson samt Hanne Weiss Lindencrona.
