Jihadisten på Stadsteatern ställer frågan om varför

Bild: Ola Kjelbye.

Bild: Ola Kjelbye.

Göteborgs stadsteaters uppsättning Jihadisten är teater när den är som bäst. Autentisk och drabbande. Svaren antyds men kvar blir fråga: varför?

Ett övergripande tema för stadsteaterns spelår angavs till identitet. Här träffar teatern rätt. Texten är förtätad, snabb, autentisk, drabbande. Två skådespelare Hanne Matihsen Haga och Misagh Sharafian växlar roller som kompisar, familj, flickvän, imam med flera medan Magdi Saleh spelar Ilias som dras in i den värld av våldsbejakande islamism som för honom blir en identitet sedan allt annat misslyckats som relationen till flickvännen, till familjen, till arbetet.

Lösningen blir en förvanskad tolkning av islam som flertalet muslimer tar avstånd från men ändå drabbas av. Hur kan 300 svenskar ta till sig denna tolkning och gå i krig när de kommer från ett av världens tryggaste länder som inte varit i krig på över 200 år?

Lilla scenen ställer frågan rakt och tydligt. Den antyder svar men den övergripande frågan kvarstår: Varför? Varje föreställning åtföljs av ett samtal. Detta är teater när den är som bäst.

Premiärdagen, 22 mars, drabbas London av ett terrorattentat. Den beskrivning av gärningsmannen som senare lämnas är märkligt lik Ilias.

Jihadisten

Manus: Johan Gry, Wahid Setihesh och Joel Nordström.
Regi: Johan Gry.
Skådespelare: Magdi Saleh, Hanne Matihsen Haga och Misagh Sharafian.

Ulf Ahlstedt

Spara