Företag är rättslösa mot medierna

Sverige sticker ut som ett av få länder som inte ger företag möjlighet att stämma medier för förtal. Foto: Engin Akyurt.

Alexander Bygdén antyder i sin krönika (i Aktuellt i Politiken #82/2022) att den granskande journalistiken skulle vara hotad och nämner som ett exempel att Näringslivets medieinstitut argumenterar för att företag ska få stämma medier för förtal.

Våra grannländer visar dock att det är fullt möjligt att förena hög pressfrihet med möjligheten att fälla skadlig och klandervärd journalistik.

I både Danmark och Norge finns denna möjlighet, samtidigt toppar dessa länder Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex och Sverige kommer på tredje plats. Det är sällan företag väljer att nyttja lagutrymmet och när väl ett mål tas upp i domstol så är det mycket ovanligt att medierna fälls. Yttrandefriheten står alltså stark trots juridiska möjligheter för företag att stämma medier.

Sverige sticker ut som ett av få länder som inte ger företag denna möjlighet, samtidigt är det uppenbart att medierna har makt att påverka såväl liv som egendom och den makten kan missbrukas.

Men även medierna har stor makt och när den makten missbrukas bör det få konsekvenser.

I dag finns ytterst få möjligheter för företag som blir utsatta för skadlig och klandervärd journalistik att få upprättelse. Den juridiska vägen är stängd och mediernas egna granskningsorgan, Mediernas Etiknämnd och granskningsnämnden, ger företag ytterst begränsade möjligheter att få rätt.

Det är helt avgörande för ett fritt samhälle att vi har fria och starka medier som granskar makten. Men även medierna har stor makt och när den makten missbrukas bör det få konsekvenser.

Yttrandefriheten ska stå stark och domstolar bör vara mycket restriktiva med att fälla medier, men möjligheten att fälla uppenbart missvisande och klandervärd journalistik gynnar både den kvalitativa journalistiken och samhället i stort.

Pamina Falck, mediegranskare på Näringslivets medieinstitut.

Fotnot: Näringslivets medieinstitut, NMI, grundades av Svenska arbetsgivareföreningen, SAF, 1987. Efter att ha lagts ner 1995 återstartades det 2006 av Timbro. NMI leds och ägs i dag av Mats Olin, tidigare chef för Timbro medieinstitut, och drivs sedan 2021 av ett fristående bolag.

Detta är en opinionstext i Aktuellt i Politiken. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.