Regelstyrning – en investering i framtidens kunskap och välfärd
En skola där administrativa processer prioriteras framför pedagogiskt innehåll riskerar att misslyckas med sitt grundläggande uppdrag. Att ständigt pressa skolor att effektivisera utan att tillföra tillräckliga resurser är en kortsiktig strategi som på sikt kommer fortsätta leda till en försämrad utbildningskvalitet och ökade samhällskostnader. Det skriver Fredrik Ellestad som är ordförande för Socialdemokraternas skolpolitiska förening.
Svensk skola står vid ett vägskäl. Decennier av ensidig tilltro till målstyrning har paradoxalt nog lett till en situation där kärnan i utbildningen, lärande och kunskapsutveckling riskerar att förminskas. Lärare belastas av en växande administrativ börda, vilket sker samtidigt som effektiviseringskrav pressar skolorna att optimera resurserna till bristningsgränsen. För att säkerställa en högkvalitativ och likvärdig utbildning för alla våra barn är det nödvändigt att ompröva den nuvarande styrningsmodellen och återinföra regelstyrning som en stabil grund för skolans verksamhet.
Problemet har många lager. Målstyrningen, som initialt syftade till att öka transparensen och kvaliteten, har i praktiken skapat ett system där fokus förskjutits från pedagogik till administration. Lärare, vars primära uppgift borde vara att undervisa och inspirera, ägnar en betydande del av sin tid åt dokumentation och måluppföljning. Detta sker på bekostnad av den tid som är avgörande för att möta elevers individuella behov och främja ett djupt och varaktigt lärande.
Denna utveckling har möjliggjorts av en tro på att kvantifierbara mål och kontinuerlig utvärdering är de primära drivkrafterna för förbättring. Samtidigt har kommuner och skolhuvudmän, i en strävan efter ekonomisk effektivitet, successivt infört alltmer krävande besparingsåtgärder. Skolorna förväntas leverera bättre resultat med samma, eller till och med minskade, resurser. Detta har lett till större klasser, ökad arbetsbelastning och en potentiell urholkning av kvaliteten i undervisningen.
Detta är inte hållbart. En skola där administrativa processer prioriteras framför pedagogiskt innehåll riskerar att misslyckas med sitt grundläggande uppdrag. Att ständigt pressa skolor att effektivisera utan att tillföra tillräckliga resurser är en kortsiktig strategi som på sikt kommer fortsätta leda till en försämrad utbildningskvalitet och ökade samhällskostnader. Våra barn förtjänar en utbildning som ger dem de bästa möjliga förutsättningarna att utvecklas och bidra till samhället.
Samhällsutvecklingen kräver en skola där fokus återigen ligger på att skapa en stark kunskapsgrund och att utveckla elevernas förmågor. Vi behöver en arbetsmiljö för lärare som präglas av tydlighet, stöd och tillräckliga resurser för att de ska kunna utföra sitt professionella arbete effektivt. Det handlar om att värdesätta pedagogisk expertis och att skapa en skolkultur som främjar studiero, engagemang och en positiv syn på lärande.
Vår vision är en skola som vilar på en stabil grund av tydliga och väl genomtänkta regler. Dessa regler ska skapa en förutsägbar ram för skolans organisation, finansiering och lärarnas arbetsvillkor, utan att detaljstyra den pedagogiska praktiken.
Vår vision är en skola som vilar på en stabil grund av tydliga och väl genomtänkta regler. Dessa regler ska skapa en förutsägbar ram för skolans organisation, finansiering och lärarnas arbetsvillkor, utan att detaljstyra den pedagogiska praktiken. En sådan struktur kan minska den onödiga administrativa bördan och ge lärarna mer tid att fokusera på undervisningen och på att bygga meningsfulla relationer med sina elever. För eleverna innebär det en skola där lärandet motiveras av nyfikenhet och en önskan att förstå, snarare än av en överdriven betoning på prestation och måluppfyllelse.
För att realisera denna vision krävs ett medvetet skifte från den nuvarande målstyrningen till en mer balanserad regelstyrd modell. Staten och huvudmännen har ett gemensamt ansvar att etablera tydliga och långsiktiga regler som säkerställer en adekvat och rättvis resursfördelning, rimliga arbetsvillkor för lärarna och en stabil organisation av skolverksamheten. Detta behöver kombineras med en långsiktig investeringsstrategi som säkerställer att skolan har de ekonomiska förutsättningarna att bedriva en kvalitativ utbildning.
Valet vi står inför är avgörande för framtiden. Att passivt fortsätta på den inslagna vägen riskerar att leda till en ytterligare försämring av skolans kvalitet och en ökad ojämlikhet mellan skolor och elever. Att, som regeringen förespråkar, enbart fokusera på ytterligare effektiviseringar eller regleringar utan finansiering är en kortsiktig lösning med potentiellt allvarliga konsekvenser. Att i stället satsa på en regelstyrd skola, med tydliga ramar och adekvata resurser, är en investering i våra barns framtid och i ett starkare och mer välmående samhälle. Det är dags att prioritera långsiktig kvalitet och likvärdighet framför kortsiktiga besparingar. Vågar vi göra det kloka valet för våra barns skull?
Fredrik Ellestad
ordförande Socialdemokraternas skolpolitiska förening