Vi måste ha en jämlik och kvalitativ utbildning för alla
Det är dags att avveckla marknadsskolan och återgå till ett system där skolan är en plats för lärande, inte vinst. Det innebär att vi måste sätta stopp för att aktiebolag kan driva skolor och ta ut vinster på skattepengar. Det skriver Tomas Brusberg, S-oppositionsråd i Habo kommun.
Den svenska skolan har förändrats radikalt sedan införandet av friskolereformen på 1990-talet. Det som en gång var en gemensamt finansierad och styrd utbildning för alla barn, oavsett bakgrund, har i allt större utsträckning förvandlats till en marknad. I dag har vi ett system där aktiebolag kan driva skolor och ta ut vinst på skattemedel – något som inte bara strider mot principen om jämlikhet, utan också hotar kvaliteten i utbildningen.
Det är dags att avsluta marknadsskolan i Sverige, och återgå till ett system där elevernas bästa står i centrum.
En av de allvarligaste konsekvenserna av marknadsskolan är den ökande ojämlikheten. Skolor som drivs av aktiebolag har incitament att locka de mest resursstarka eleverna för att maximera sina resultat och därmed sin attraktionskraft. Detta leder till att skolor i socioekonomiskt utsatta områden, där elever kanske har större behov av stöd, inte får samma resurser eller förutsättningar att lyckas. Skillnaderna mellan skolor ökar och den svenska skolan, som en gång var en av världens mest jämlika, har i dag ett av de mest segregerade skolsystemen i västvärlden.
Det är absurt att skattepengar som är avsedda för att stärka elevernas utbildning i stället hamnar i privata fickor som vinstutdelning till aktieägare. Pengar som borde användas för att anställa fler lärare, förbättra skolmiljön och stärka pedagogiska resurser försvinner ut ur systemet. Detta undergräver skolans huvudsakliga syfte – att ge alla elever en god utbildning och likvärdiga förutsättningar.
Marknadsskolan har inte bara påverkat jämlikheten, utan även kvaliteten på utbildningen. Det har skapats en incitamentsstruktur där skolor tvingas konkurrera om eleverna, vilket lett till att vissa aktörer lockar till sig elever med hjälp av lättare betygssättning och marknadsföring snarare än kvalitativ undervisning.
Forskning har visat att betygsinflationen ökar snabbare i de skolor som drivs av aktiebolag än i offentligt drivna skolor, vilket skadar trovärdigheten i det svenska betygssystemet.
Det får också till följd att högskoleplatser riskerar att gå till studenter vars betyg är bättre än deras kunskaper, på bekostnad av de studenter som lärt sig mer på skolor utan glädjebetyg. Både dessa studenters livschanser och samhället skadas om antagningen till högskolan inte blir rättvis.
Utbildning ska inte handla om att maximera vinster, utan om att ge eleverna de bästa möjliga förutsättningarna att utvecklas och lyckas i livet. När vinstintresset får styra riskerar vi att försämra kvaliteten på undervisningen, då resurser inte läggs där de behövs som mest, utan där de kan ge störst ekonomisk avkastning.
Skolan är en av de viktigaste institutionerna i ett demokratiskt samhälle. Den är en plats där barn och unga inte bara lär sig kunskap, utan också utvecklar sina värderingar, sitt kritiska tänkande och sin förståelse för samhället. När skolan privatiseras och marknadsanpassas riskerar vi att förlora detta gemensamma rum där alla barn, oavsett bakgrund, kan mötas och lära sig tillsammans.
Att fortsätta med marknadsskolan innebär att vi accepterar ett samhälle där utbildningen inte längre är en rättighet, utan en handelsvara.
Att fortsätta med marknadsskolan innebär att vi accepterar ett samhälle där utbildningen inte längre är en rättighet, utan en handelsvara. Det är ett svek mot de generationer som byggde upp den svenska välfärdsstaten och som såg utbildning som en nyckel till jämlikhet och framsteg för alla. Att låta privata aktörer profitera på utbildning är inte bara moraliskt tveksamt, det hotar också skolans grundläggande roll i samhället.
Det är dags att avveckla marknadsskolan och återgå till ett system där skolan är en plats för lärande, inte vinst. Det innebär att vi måste sätta stopp för att aktiebolag kan driva skolor och ta ut vinster på skattepengar. Skolan ska vara ett verktyg för att skapa ett jämlikt och sammanhållet samhälle, inte en marknad där elever ses som kunder och skolor som företag.
Genom att avveckla marknadsskolan kan vi skapa en skola där kvalitet och jämlikhet står i centrum. Där alla elever, oavsett bakgrund, får de resurser och den undervisning de behöver för att lyckas. Det är inte bara en investering i framtidens elever – det är en investering i framtidens samhälle.
Nu behöver Socialdemokraterna driva denna fråga centralt. Låt oss avsluta marknadsskolan och återgå till en skola som verkligen sätter eleverna främst.
Tomas Brusberg
oppositionsråd för Socialdemokraterna i Habo kommun samt fd rektor