Dyrt för kommuner att prisas av näringslivet som ”friskast”
Det privata vårdföretaget Feelgood delar årligen ut pris till “Sveriges friskaste företag” där bland annat kommunala företrädare solar sig i glansen av företagets marknadsföring, gemensamt för finalisterna genom åren är att de är storkunder hos vårdföretaget. Närmande mellan privata företag och det offentliga kan skapa trovärdighetsproblem i framtida upphandlingar menar Olle Lundin, professor på Uppsala universitet.
Feelgood erbjuder bland annat tjänster inom företagshälsovård, privat vård och beroendevård till bland annat kommuner och regioner. Företaget ägs av den finska vårdkoncernen Terveystalo Healthcare OY.
Utmärkelsen Sveriges Friskaste företag beskrivs av Feelgood som en uppmuntran till organisationer och företag som främjar god hälsa. Finalister och pristagare får dessutom marknadsföring och medieexponering menar företaget på sin hemsida. Feelgood berättar att en extern jury analyserar de nominerades organisationer enligt forskning av vad som bidrar till friska medarbetare.
I marknadsföringen av priset eller i informationen om utmärkelsen nämns inte att det skulle vara inriktat mot Feelgoods kunder utan företaget skriver att nominering är öppen för alla organisationer och företag och att de som nomineras inte behöver vara kunder hos Feelgood.
Det visar sig dock att när Aktuellt i Politiken begär ut fakturor från alla de offentliga verksamheter, kommuner, kommunala bolag och myndigheter som varit finalister till Sveriges friskaste företag genom åren att de alla är storkunder hos Feelgood.
I år består den jury som analyserar och väljer ut de nominerade bidragen av bland andra företagets egen vd, ordförande för juryn är Kristdemokraternas tidigare partiledare Göran Hägglund.
En av årets finalister som valts ut och marknadsförts är bland annat borgerligt styrda Nacka kommun som de senaste tre åren köpt tjänster från Feelgood för nästan fem och en halv miljon kronor enligt fakturor som Aktuellt i Politiken har tagit fram. Samtidigt ståtar Nackas stadsdirektör med ett finalistdiplom på kommunens hemsida och Feelgoods marknadsföring av priset sprids i kommunens kanaler.
Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning, som också är borgerligt styrd, var också en finalist till årets utmärkelse och är också en storkund hos Feelgood. Stadsdelsförvaltningen har köpt tjänster från Feelgood för över tre miljoner kronor de senaste tre åren. En bra prioritering tycker Feelgoods vd i ett pressmeddelande från företaget där även den kommunala HR-chefen finns med både på bild och med ett glatt uttalande.
– Det är inspirerande att se hur Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning klarar att ha fokus på dessa frågor och prioritera rätt i konkurrensen om så många viktiga frågor. Det tyder på gott ledarskap, säger Joachim Morath, vd på Feelgood.
Men vann i år gjorde Stockholms kommunala bolag för förvaltning av skolfastigheter, Sisab. Sisab är en långvarig kund hos Feelgood och har varit finalist till utmärkelsen två gånger tidigare. Nu är Sisabs vd glad att äntligen kunna utropa företaget till Sveriges friskaste och tackar Feelgood för detta i ett pressmeddelande.
– Vilken glädje, stort tack för utmärkelsen. Den stolthet jag känner för mina kollegor och allt som vi gjort tillsammans vet inga gränser nu när vi kan kalla Sisab för det friskaste företaget i Sverige. Det finns så många kloka medarbetare och ledare på Sisab som bidrar till att göra vår arbetsmiljö lite bättre varje dag, så att vi alltid har fokus på vårt viktiga uppdrag. Tack till Feelgood och tack till alla vardagshjältar på Sisab, säger Claes Magnusson vd Sisab, Skolfastigheter i Stockholm AB.
Också jurymedlemmen tillika Feelgoods vd hyllar den långsiktiga affärsrelationen och hoppas flera offentliga verksamheter ska följa efter.
– Sisab visar hur man som offentligt bolag genom långsiktigt och kontinuerligt arbete lyckas skapa god hälsa och god arbetsmiljö, säger Joachim Morath, vd på Feelgood.
Det är inte olagligt för kommuner och myndigheter att ta emot pris eller delta i marknadsföring med företag men Olle Lund, professor i förvaltningsrätt på Uppsala universitet, menar att tätt kontakt och att visa upp sig utåt tillsammans med ett företag kan skapa en grogrund för tvivel inför framtida upphandlingar.
– Ju fler sådana här kopplingar som finns desto sämre ur ett upphandlingsperspektiv för att det inte ska finnas några misstankar. Som myndighet är det alltid bäst att tänka sig för i alla relationer till privata företag, säger Olle Lund.
Men hur ser det ut hos tidigare finalister i tävlingen några år tillbaka, är de fortsatt friska? Umeå universitet var en av finalisterna i Sveriges friskaste företag 2018. Trots finalplatsen om att vara Sveriges friskaste företag har Umeå universitet i alla fall fortsatt köpa företagshälsovård och behovet verkar vara stort. Bara i år har Umeå universitet betalat fakturor till Feelgood för över fyra miljoner kronor.