S-kampanj till stöd för public service
Socialdemokraterna startar en digital annonskampanj om att värna Public service, mot bakgrund av förslag från såväl Moderaterna som Sverigedemokraterna om att på olika sätt begränsa public service.
– Fria och oberoende media har en viktig uppgift i varje demokrati, säger EU-minister Hans Dahlgren.
15 distriktsordföranden från Sverigedemokraterna står bakom en motion som kräver att en försäljning av SVT 2 och P3 ska utredas. Samtidigt vill Moderaterna i Stockholms län samt Västra Götaland att Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion ska avvecklas eller begränsas.
– Det är ambitioner som vi socialdemokrater tar tydligt avstånd ifrån. Jag har själv, även om det är länge sedan, jobbat som nyhetsreporter på Sveriges Television och är en stark anhängare av en kritisk och objektiv nyhetsrapportering, säger Hans Dahlgren.
Det är inte bara i Sverige som högerextrema partier attackerar public service. Det finns redan exempel på att public service urholkas i länder där högern har makten.
– Vi är vana vid att höra sverigedemokrater uttala sig positivt, ibland närmast hyllande, om andra EU-länder där utrymmet för fria medier faktiskt har minskat, säger Hans Dahlgren.
Socialdemokraterna vill att public service ska fortsätta vara en självständig nyhetsaktör med ett brett utbud av program; inte bara nyheter utan även till exempel dokumentärer, nöjesprogram och kultur.
94 procent av svenska folket tar del av public service varje vecka. Annonskampanjen anspelar på olika populära program som sänds på radio eller tv inom public service.
– Vi har förstås alla varit med och försökt lösa Melodikrysset.