Ny kollektion leker med S-rosen
Tre välkända designers fick uppdraget att leka med den socialdemokratiska rosen. Nu finns resultatet på tygkassar, muggar och disktrasor. Kollektionen kallas för Socialdemo-art.
– Detta är en kollektion att bära offentligt som ger energi till våra presentartiklar, säger Erik Hjalmarsson, ansvarig för reklam och form på Socialdemokraternas nationella partikansli.
– Idén om att leka med vår logotyp tillsammans med kända designers kommer från partisekreteraren Lena Rådström Baastad, säger Lisa Hedin, kommunikationschef för Socialdemokraterna.
Uppdraget att fritt tolka Socialdemokraternas ros, ett av Sveriges starkaste varumärke, gick till modeillustratören Lovisa Burfitt, designstudion Fellow Designers samt illustratören och barnboksförfattaren Kenneth Andersson.
– Rosen är så ikonisk att uppdraget blev lockande. De som vi tillfrågade undrade om man verkligen fick göra så här med rosen, säger Erik Hjalmarsson.
Resultatet menar han följer den lekfulla linje som den spanske formgivaren Javier Mariscal beträdde när han tog fram partiets nuvarande logotype 1993.
Försäljningen sköts av FF Profilreklam. Under partikongressen säljs tygkassarna, muggarna och disktrasorna i FF Profilreklams monter. När kongressen är slut fortsätter försäljningen i webbshop på Socialdemokraternas centrala hemsida. De tre olika motiven finns på alla tre produkter.
– Försäljningen går bra och om det fortsätter så kan det bli andra produkter i framtiden, säger Peter Persson på FF Profilreklam.
Målgruppen är socialdemokratiska medlemmar och sympatisörer.
– Vi gör detta för att det ska finnas produkter som är roliga att använda och för att samla in pengar till Kampfonden, säger Erik Hjalmarsson.
Fakta Socialdemo-art. Ny kollektion.
Väskan: 160 kronor.
Muggen: 110 kronor.
3-pack disktrasor: 75 kronor.
Webbshop
För privatpersoner: webshop.socialdemokraterna.se.
För partiorganisationen: butik.socialdemokraterna.se.
Allt överskott går oavkortat till kampfonden.