Receptet för en jordskredsseger

Kommunalråden Jan Björklund (S) och Marcus Friberg (MP) skakar hand på ett debattmöte om försäljning av Öresundskraft.

Hur får man en hel stad på fötter och får 96 procent av rösterna?

Det var vad Socialdemokraterna i Helsingborg lyckades med i folkomröstningen om utförsäljningen av energibolaget Öresundskraft i januari 2020.

– Politik avgörs inte i parlamenten. Vill man ha förändring så gör man det genom att bilda opinion. Det var en riktig rejäl folkrörelsekampanj, säger oppositionsrådet Jan Björklund (S).

En klassisk höger-vänsterkonflikt om utförsäljning växte till någonting större om demokrati och delaktighet, att viktiga beslut inte ska fattas i affärsuppgörelser i slutna rum.

Socialdemokraterna menar att kampanjen i sig betyder mycket för det politiska klimatet i kommunen. Många av dem som engagerade sig för att behålla bolaget i kommunal ägo hade ingen tidigare erfarenhet av liknande aktioner. Folkligt engagemang och tro på politikens möjligheter, kärnvärden för socialdemokratin, fick nu kommuninvånarna själva uppleva.

Socialdemokraternas vägvinnande strategi var att låta gräsrotsengagemanget driva frågan.

– Vi drev inte kampanjen utifrån ett partiideologiskt ”nej till privatiseringar” utan utifrån ”varför vill vi inte sälja Öresundskraft? Jo, vi vill ha rådighet över infrastrukturen, klimatfrågan och vi vill inte att priserna går upp.” Det här köper folk, berättar Jan Björklund (S).

– Vi hade diskussioner i styrelsen för arbetarekommunen hur vi skulle uppträda som parti. Om rosen skulle vara med på alla flygblad och vi skulle ha vår röda jacka på oss vid alla aktiviteter. Vi sa att nej, det viktiga är att föra fram budskapet. Om vi syns och är drivande spelar det ingen roll vem som säger det. Man kopplar det till oss ändå.

För den som vill fördjupa sig finns nu en bok om den framgångsrika kampanjen, ”Att vinna med 96 procent” av Jan Fredriksson, utgiven av Tankesmedjan Tiden.

Frågan om att sälja ut Öresundskraft, ett strategiskt viktigt bolag som gett en dryg miljard till kommunkassan, hade förberetts i hemlighet av det borgerliga styret under ett års tid. Men kommunledningen, med M-toppen Peter Danielsson i spetsen, ville inte ha frågan i valet.

Bert Alfson, tidigare miljöpolitiskt aktiv i C och MP, samlade i det så kallade Folkinitiativet in knappt 15 000 namnunderskrifter för en folkomröstning.

– Man hade skrivit ett konsultavtal värt 25 miljoner om att sälja Öresundskraft fredagen innan valet. När det kommer ut blir folk förbannade. Det var också avgörande till att vi sa ja till folkomröstning. Jag är inte en jättestor fan av folkomröstningar. Vi har representativ demokrati och då ska vi avsättas i allmänna val. Men nu fick inte helsingborgarna möjlighet att ta ställning innan valet, säger Jan Björklund (S).

SD sa ja till försäljningen och till folkomröstningen, men ville bara följa ett förväntat nej om det var 51 procents valdeltagande. Det gällde alltså att mobilisera lika många väljare som till EU-valet 2019.

Maria Winberg Nordström (L) uppmanade till valskolk.

– Den bästa ja-rösten är den som stannar hemma.

Men S gjorde en stor dörrknackningsinsats hos 14 000 hushåll och ringde 4 500 samtal för att få folk till valurnorna.

De borgerliga hänvisade till att köpeskillingen skulle fonderas för framtiden. Helsingborgs Dagblad avslöjande av hemliga avtal och Öresundskrafts prognoser om ökade vinster spädde på skepsisen till affären.

Valdeltagandet blev 50,6 procent. I såväl starka M- som SD-fästen var valdeltagandet högt, vilket säger något om engagemanget och om majoritetens politiska näsbränna.

S har flyttat fram positionerna efter valsegern, menar Jan Björklund.

– Vi har redan fått tillbaka fyra privat drivna vårdboenden, med samma argumentation, att det inte blir bra med privat ägande av viktiga samhällsfunktioner.

En ytterligare folkrörelseseger inkasserades i den lokalt heta kolonifrågan.

– Vi har 19 koloniområden i Helsingborg, man ville bebygga 13 av dem. Vi lade sommaren till att vara ute och prata med kolonisterna. Vi gick dit, område efter område, när de hade sina städ- och trädgårdsdagar. Vi fick dem engagerade i vad som hände. Jag lovar dig att tusen ilskna kolonister gör bättre opinionsarbete än vad partiet gör, säger Jan Björklund (S).

– Vi måste våga få andra att föra fram våra budskap.

Nu ser ni fram emot att vinna 96 procent mot 3 även i valet?

– Det vill jag inte lova. (Skratt) Men jag skulle bli besviken om vi inte får en effekt av det. För första gången på länge hade vi i förra valet bättre resultat i kommunvalet än i riksdagsvalet. Vi hoppas att det förstärks.