Lurade folket – vill straffa journalister som lurar folket

Det här är en nyhetstext. Det Aktuellt i Politikens nyhetsredaktion publicerar i tidning, på webb, i appar och i e-tidning ska vara relevant, sant, bekräftat och hålla hög kvalité. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar: aip.nu/om-aip-media

Linus Bylund (SD) vilseledde medierna och folket om vad som hände under järnrörsnatten, enligt en tidigare SD-topp. Nu sitter han i styrelsen för public servicebolagens ägarstiftelse och vill straffa journalister ”som lurar folket”.

Linus Bylund, Sverigedemokraternas ledamot i de svenska public serviceföretagens (SR, SVT och UR) ägarstiftelse, förvaltningsstiftelsen, vill att enskilda journalister ska kunna straffas för partiskhet. Det säger han till tidningen Fokus.

– Jag vill ju se mer personaliserad repressaliemöjlighet för Granskningsnämnden. Det finns ju människor som är ansvariga för innehållet för respektive program. Det måste finnas ett personligt ansvar.

– Jag säger inte att vi ska sparka ut varenda journalist som inte gör som jag säger. Det är självklart. Men det måste finnas där, säger Bylund.

Bylunds uttalande har väckt stark kritik.

– Det är en attack mot den fria journalistiken. Det Bylund föreslår är att kullkasta det system vi har med en ansvarig utgivare för att journalister ska kunna verka fritt, säger kulturminister Amanda Lind (MP) till Expressen.

Förra veckan föreslog SD i riksdagens kulturutskott att public service-chefer ska kunna kallas till utfrågning i riksdagens kulturutskott.

– Det är en del i ett politiskt propagandaarbete, de vill underminera kvalitativ och granskande journalistik. Men det är antidemokratiskt, det är media som ska granska politiken och inte tvärtom. Tyvärr kommer vi att få se mer av det om inte vi övriga partier och den politiska opinionen tydligt markerar, vi får inte backa en millimeter, säger Lawen Redar (S) i kulturutskottet till AiP.

Uppdraget i public serviceföretagens ägarstiftelse är en politisk comeback för Linus Bylund som tog timeout 2017 och petades ned från valbar plats på riksdagslistan 2018. Bylund var tidigare först presschef och sedan stabschef hos Jimmie Åkesson på partikansliet.

I den rollen kallade Bylund delar av mediekåren för fiender.

”Ni är och förblir denna nations fiender tills ni begriper och fullt ut, utan om eller men, börjar tillämpa konsekvensneutralitet i ert arbete”, skrev Bylund på Twitter 2016.

Detta mot bakgrund av en rapport inför valet 2014 om att Miljöpartiet var det minst granskade partiet och att bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) tvingades avgå.

Så hur lämpad är Linus Bylund att sitta som ledamot public service ägarstiftelse?

Enligt sändningstillståndet ska public service ”präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället”.

I Gellert Tamas bok ”Det svenska hatet”  vittnar SD:s tidigare kanslichef, Daniel Assai, om att Linus Bylund var med och medvetet vilseledde medierna och väljarna i samband med den så kallade järnrörsnatten.

Expressens avslöjande föregicks av att komikern Soran Ismail strax före valet 2010 publicerade ett filmklipp där Erik Almqvist (SD) måttade en spark mot en man under incidenten på Kungsgatan.

SD svarade, med hjälp av Kent Ekeroths då okända filmmaterial, med en kraftigt vinklad motfilm 14 september, mindre än en vecka före valet. Den framställde istället Erik Almqvist som våldsoffret. Enligt Daniel Assai var Linus Bylund med i krishanteringen och såg till att den vilseledande motfilmen redigerades.

Bylund ska ha hållit i kameran när Almqvist spelade in sin kommentar där det påstods att Ismail hade försökt få en ”kompis… som tillhör ett kriminellt nätverk” att ”misshandla” Almqvist.

– Väldigt lågt, Soran. Väldigt smutsigt. Men sanningen kommer alltid fram, säger Almqvist.

”Daniel Assai uppfattade Sverigedemokraternas motfilm  som ett sätt att mer eller mindre ljuga hela det svenska folket rakt upp i ansiktet”, skriver Gellert Tamas som kallar det för ”ett av de mest flagranta exemplen på hur ett parti medvetet presenterar allmänheten en fullständigt förvrängd bild av verkliga händelser”.

Erik Almqvist var till och med Sverigedemokraternas pressekreterare vid tidpunkten för motfilmen. Filmen fungerade, medierna köpte historien och SD kom in i riksdagen.

Efter valet blev Almqvist riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson, men fick avgå när Expressen 2012 avslöjade vad som egentligen hände under järnrörskvällen.

Enligt Almqvist gav hans redigerade film en bra bild av hur Sverigedemokraterna behandlas och förtalas. Men publiceringen av hela filmmaterialet visade hur SD manipulerat medierna inför valet. En av de ansvariga, enligt partiets tidigare kanslichef, sitter nu i public servicebolagens ägarstiftelse.

– Överträder man sina befogenheter som anställd i folkets mediekanal och lurar folket – att sprida fake news, att ta ställning i det som uppfattas som nyheter – då missbrukar man ju ett väldigt tungt förtroende som man fått av folket för folkets pengar och inte för att driva opinion mot folket, säger Linus Bylund (SD) till Fokus.

AiP har bett Sverigedemokraterna om en kommentar. Presschefen Henrik Gustafsson svarar att uppgifterna i boken ”stämmer inte”.

Inga kommentarer än

Det är ej möjligt att kommentera