Nu storsatsar Aktuellt i Politiken på att växa digitalt

Kent Vilhelmsson på Aktuellt i Politiken

Nyhetsbrev, betalvägg, läsarundersökningar och mer material som sprids på webben. Nu satsar Aktuellt i Politiken på att nå ut till fler läsare digitalt och på att öka antalet prenumeranter.

–  Vi vill nå ut till många fler med vår journalistik, säger Kent Vilhelmsson, nytillträdd digital chef på Aktuellt i Politiken.

Den senaste månaden har Aktuellt i Politiken genomfört en rad digitala satsningar. Det här har du som prenumererar på tidningen kanske också märkt genom att det varje fredag har börjat skickas ut ett e-postnyhetsbrev där du kan klicka dig in för att läsa veckans tidning digitalt – och kanske är du också en av dem som deltagit i den läsarundersökning som gjorts där väldigt många läsare har varit med och bidragit med synpunkter på hur tidningen ska kunna bli bättre.

– Det märks att det finns en väldigt engagerad läsekrets kring Aktuellt i Politiken, säger Kent Vilhelmsson.

– En utmaning för Aktuellt i Politiken på sikt, som för många andra pappersburna medier, är en åldrande läsekrets. För att kunna bredda målgruppen och få fler prenumeranter är den digitala läsningen av tidningen väldigt viktig att satsa på. Men det betyder inte att papperstidningen kommer att försvinna.

Betalvägg på sajten ger nya möjligheter

Ett led i den satsningen är att Aktuellt i Politikens webbplats kommer att förses med en betalvägg.

– Bra journalistik är inte gratis. Vi kommer fortsätta att lägga ut en del material fritt på sajten för att få spridning, men det mesta kommer att hamna bakom en betalvägg som gör att du efter att ha läst ett antal artiklar måste börja prenumerera för att kunna fortsätta läsa.

Varför är det viktigt att mer material från papperstidningen lyfts ut till nätet?

– För att många, inte minst yngre som kanske aldrig har prenumererat på en papperstidning, inte har koll på vad Aktuellt i Politiken skriver om när det mesta innehåll bara finns att tillgå om man redan är prenumerant. Vi har många som följer Aktuellt i Politiken i sociala medier och med en betalvägg kommer avsevärt mycket mer av materialet som våra journalister, krönikörer, debattörer, och ledarskribenter  skriver varje vecka att kunna delas och läsas av många fler.

Ska knyta samman tidningen med rörelsen

Läsarundersökningen som gjorts under de senaste veckorna visar också att Aktuellt i Politiken har ett starkt fäste både bland vanliga medlemmar men också bland förtroendevalda inom såväl det socialdemokratiska partiet som inom andra grenar av arbetarrörelsen.

– Förr hade man något som kallades för AiP-ombud i rörelsen, som hjälpte till att sprida tidningen. Min förhoppning är att vi med traditionellt folkrörelsearbete och en ökad närvaro på olika sammankomster framöver när coronakrisen är över, ska kunna få till fler ambassadörer för tidningen som vill hjälpa oss att sprida den bland medlemmar ute i arbetarkommuner och partidistrikt.

Så läser du Aktuellt i Politiken helt digitalt

Du vet väl om att det både är billigare och bättre för klimatet att läsa Aktuellt i Politiken digitalt än på papper? 50 nummer för bara 350 kronor (ordinarie pris för pappersprenumeration är 450 kronor)

Här kan du prenumerera!

Tre snabba fakta från Aktuellt i Politikens läsarundersökning

53 procent har ett förtroendeuppdrag inom Socialdemokraterna.

12 procent har ett förtroendeuppdrag inom fackföreningsrörelsen.

29 procent har ett förtroendeuppdrag i en annan organisation knuten till arbetarrörelsen