S: M i EU hotar den svenska modellen

Moderaterna ska nu slåss för ”den nya svenska modellen”. 

Men i EU-parlamentet agerar Moderaterna, enligt Socialdemokraterna, på ett sätt som hotar löntagarnas rättigheter och den svenska arbetsmarknadsmodellen.

 – De svenska högerpartierna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, arbetar aktivt i EU för att urholka den svenska modellen, säger Socialdemokraternas EU-valkandidat Johan Danielsson.

Socialdemokraterna lyfter i en rapport upp hur M, KD och SD röstat i olika viktiga löntagarfrågor i EU-parlamentet.

Det handlar till exempel om frågor om social dumpning, skärpta företagsregler för att motverka brevlådeföretag och införandet av en europeisk arbetsmarknadsbyrå. Men även om utstationeringsdirektivet, reglerna för när företag skickar arbetskraft till ett annat land.

Facket och Socialdemokraterna har sedan Laval-domen 2007 slagits för rätten att kunna kräva svenska löner och villkor. Förra året ändrades EU-reglerna.

– Det här har Moderaterna konsekvent motarbetat, säger Johan Danielsson som till vardags jobbar på LO.

M-ledamöterna röstade nej till förändringarna i utstationeringsdirektivet.

De röstade även nej när parlamentet 4 april röstade igenom vägpaketet, regler mot social dumpning i transportsektorn. Sverigedemokraternas partigrupp i Bryssel, ECR, försökte stoppa omröstningen.

Moderaternas EU-parlamentariker Christofer Fjellner har jämfört möjligheten att sätta lägre löner med att sälja billigare kylskåp.

”Från fackligt håll har man till och med utvecklat en mobilapp för att kartlägga “de olagliga” utländska transporterna. Det är obehagligt, och det är lika orimligt som att räkna utlandsproducerade kylskåp och datorer i våra hem. För vad är egentligen skillnaden?”, skrev Fjellner i SvD 2014.

Vägpaketet var en stor EU-valfråga för Socialdemokraterna 2014. Cabotage, när internationella lastbilschaufförer kör inrikestrafik, föreslås begränsas till 72 timmar, fordonet måste lämna landet minst 60 timmar och återvända till hemlandet var fjärde vecka. Det blir nya krav på kör- och vilotider för lastbilsförare och nya utstationeringsregler om lika lön.

Men frågan ska slutförhandlas med ministerrådet efter EU-valet. Vilket gör att resultatet i EU-valet spelar stor roll, framhåller Johan Danielsson.

– Det är helt centralt att nästa parlament står upp för de här överenskommelserna och föra förhandlingarna i mål.

Tomas Tobé, Moderaternas toppkandidat i EU-valet, kan tänka sig att förhandla med Sverigedemokraternas partigrupp i Bryssel, ECR.

– Är det som så att jag till exempel skulle kunna använda mig av ECR, det vill säga där Sverigedemokraterna sitter och brittiska Tories sitter där just nu. Då skulle jag inte dra mig för att försöka övertyga dem om den lagstiftning jag vill ha igenom, säger Tobé till DN.

– Det är rätt otäckt. Det här är antidemokratiska partier, påpekar Johan Danielsson, som likt ungerska Fidesz i Moderaternas och Kristdemokraternas partigrupp EPP, försämrar villkoren för löntagare i sina hemländer.

– Därför är det extremt viktigt inför valet till Europaparlamentet att vi får tydliga besked från Tobé och Moderaterna. De får förklara sig hur de kan säga att de står för den svenska modellen och samtidigt konsekvent attackera löntagarnas rättigheter och vår möjlighet att upprätthålla vår svenska kollektivavtalsmodell.

Dessutom, om Moderaterna ska vara trovärdiga i sin profilfråga i EU-valet, kampen mot den organiserade brottsligheten, måste de visa att de vill göra någonting åt arbetslivskriminaliteten, menar Danielsson.

– Vi har en situation i byggbranschen i dag som svensk polis beskriver som rena slavhandeln.

Johan Danielsson vill nu ha en debatt med Moderaternas Tomas Tobé.