Moderaternas dubbelstöt

moderaterna-visita-dubbel
Moderaterna föreslår höjd krogmoms, något partiet varnade för 2014. Arbetsgivarna Visita har inte satsat på en jättekampanj mot förslaget likt 2014. Den skulle i så fall ha sett ut så här. Foto: Visita, obs montage

Det här är en nyhetstext. Det Aktuellt i Politikens nyhetsredaktion publicerar i tidning, på webb, i appar och i e-tidning ska vara relevant, sant, bekräftat och hålla hög kvalité. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar: aip.nu/om-aip-media

Inför valet 2014 larmade Moderaterna och Centerpartiet om att höjd krogmoms och höjda arbetsgivaravgiften för unga skulle lamslå restaurang- och besöksnäringen.

Det kallade för ”dubbelstöten”.

Nu är den tillbaka levererad av Moderaterna.

Arbetsgivarorganisationen Visita satsade 10 miljoner kronor på kampanjen ”Dubbelstöten” inför valet 2014. Tiotusentals jobb stod på spel, enligt Visita.

– Det är ett mycket kraftigt hot mot vår bransch, sa Eva Östling, Visitas dåvarande vd, till Aftonbladet.

Effekterna som Visita varnade för uteblev. Krogmomsen sänktes inte. Och att den riktade rabatten på arbetsgivaravgiften för unga slopades ledde som väntat inte till massuppsägningar. En enig expertkår hade dömt ut åtgärden som dyr och ineffektiv, eftersom den riktades till alla ungdomar och inte till de arbetslösa.

I stället boomade besöksnäringen. 2017 var ett rekordår.
175 800 sysselsatta, en ökning med 10 600, enligt siffror från Tillväxtverket.

Men nu hotar en ny dubbelstöt, momshöjning och högre arbetsgivaravgifter. Denna gång med Moderaterna som avsändare.

Om Moderaterna vinner valet är det nämligen SNIPP SNAPP SLUT för sänkt krogmoms, för att citera partiets valaffisch 2014.

Moderaterna vill höja momsen på hotell, camping och restaurang från 12 till 14 procent. Det skulle kosta besöksnäringen med 2,3 miljarder årligen. Det är, enligt Visita, 1,5 gånger mer än vad den höjda arbetsgivaravgiften för unga belastade näringen.

2014 var ungdomsarbetslösheten den stora jobbfrågan. 2018 är det integrationen och landsbygden. Desto märkligare att då höja skatten för just besöksnäringen, resonerar Visita. Nästan fyra av tio inom besöksnäringen är utlandsfödda. Dessutom handlar det om en stor andel jobb på landsbygden.

”Att då rikta en skattehöjning som med kirurgisk träffsäkerhet slår mot just den näring som är bäst på att skapa jobb till utrikes födda kommer inte bara göra det ännu svårare för den här gruppen att ta sig in på arbetsmarknaden, utan riskerar också att de som nyligen fått in sin första fot på den svenska arbetsmarknaden återigen tvingas ut i utanförskap”, skriver Visitas vd Jonas Siljhammar i Dagens Industri.

Vid sidan av krogmomsen står, liksom 2014, frågan om arbetsgivaravgiften på spel.

Regeringen har infört ett Växa-stöd, en rabatt på arbetsgivaravgiften för ensamföretagare som tar in sin första anställda. Företagarorganisationer har välkomnat insatsen, som ger företagaren 63 000 kronor i lägre arbetsgivaravgift första året för en nyanställd.

Högre krogmoms och högre arbetsgivaravgift. Exakt det som Moderaternas näringspolitiske talesperson Lars Hjälmered varnade för inför valet 2014.

”Det finns ingen marginal att klara en sådan ökning. I stället måste man antingen höja priserna för en pizza eller paj rejält eller säga upp en del av sin personal… Förslagen är en ”dubbelstöt” mot viktiga jobb”, skrev Hjälmered i Expressen/GT.

 

Inga kommentarer än

Det är ej möjligt att kommentera

Aktuellt i Politiken – Socialdemokraternas nyhetstidning – Sveavägen 68, 111 34 Stockholm