Välkommen till helvetet…för din bil

Det här är en nyhetstext. Det Aktuellt i Politikens nyhetsredaktion publicerar i tidning, på webb, i appar och i e-tidning ska vara relevant, sant, bekräftat och hålla hög kvalité. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar: aip.nu/om-aip-media

Efter årets stränga vinter är landets vägar hårt ansatta av så kallade potthål. I ett försök att komma tillrätta med de skadade vägarna har regeringen anslagit de så kallade ”potthålspengarna”.

Du kör på en landsväg i sommaridyllen och plötsligt smäller det till. Du har kört ner i en grop i asfalten med ena hjulparet och har du otur kan det bli stora skador på din bil. Det här är vardag för många i Sverige efter årets vinter. De här hålen i marken kallas för potthål och uppstår genom att vatten i vägkroppen sväller när det fryser till is, vilket ger stora töjningar i asfalten. Allra värst är tjällossningen, när isen tinar uppifrån utan att vattnet kan tränga undan i sidled eller nedåt i den alltjämt frusna underliggande vägkroppen. Då bildas ofta ”potthål” eller ”slaghål” som de också kallas av trafikens belastningar. Årets långa vinter har resulterat i ett stort potthålsproblem i Sverige.

– De är trafikfarliga och när man kör ner i dem så kan det skada fordonen, det är väldigt viktigt att vi kommer tillrätta med dem, säger Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister.

Potthål kan bli en dyr historia för dig och din bil. Däck, fälgar och fjädringssystem kan ta stor skada. Dessutom är det svårt att få ersättning för skadorna då bevisbördan ligger på bilföraren. Man måste kunna bevisa att väghållaren har vetat om att potthålen funnits och agerat oaktsamt.

Regeringen har anslagit 100 miljoner varje år i tre år, alltså sammanlagt 300 miljoner kronor, för att komma tillrätta med problemet. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tidigare uttalat sig om satsningen på att fixa landets potthål:

– Det är viktigt att öka anslagen till de mindre vägarna. När vi fick oroande rapporter från Trafikverket om att man kan få problem att upprätthålla kvaliteten i det mindre vägnätet anslog vi direkt de så kallade potthålspengarna. Jag har ju själv kört på tjälskadade vägar hemma i Småland och vet att det är både svårt och farligt.

Sven-Erik Bucht tror att pengarna kommer ordna upp mycket, men inte allt.

– Det är en början, jag tror inte att vi kommer att lösa alla potthål. Men det är en bra början i alla fall, säger han.

 

Robin Velander
Robin Velander

Journalist

E-post: [email protected] Telefon: 070-269 05 76

Inga kommentarer än

Det är ej möjligt att kommentera

Aktuellt i Politiken – Socialdemokraternas nyhetstidning – Sveavägen 68, 111 34 Stockholm