Nina Wadensjö: Det är slut med de eviga sanningarna

scb-2018-06-05-700px
Om veckans stora SCB står sig hyfsat är det bara en sak som är säker – att det kommer att krävas mycket jobb för att bilda en regering som klarar jobbet under en hel mandatperiod, menar Nina Wadensjö. Foto: SCB

Det här är en ledartext eller en analys. Ledartexter och analyser är skrivna av Aktuellt i Politikens redaktion. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar: aip.nu/om-aip-media

Det är lätt att tro att man kan göra som man alltid gjort. Att de regler och principer som gällt, fortfarande ska gälla. Men det är en tid av förändring vi lever i, och det innebär att ingenting kan tas för givet. Några ”eviga sanningar” som rör socialdemokratiska valrörelser kan det vara hög tid att ifrågasätta nu, knappt 100 dagar innan valdagen är här.

En sanning som kanske tål att utmanas är den att Socialdemokraterna alltid tappar några procentenheter från vårens mätningar till valdagens resultat. Med tanke på att veckans SCB bjöd på 28,2 procent (även om det hade kunnat vara värre) så känns just den sanningen ganska tung att bära.

Men måste det verkligen vara så även i år, året då vi borde ha lärt oss att inga gamla regler gäller? De senaste åren har vi i många länder sett oväntade och omstörtande händelseförlopp under valrörelserna, visserligen inte alltid en rolig utveckling men likväl överraskande och dramatisk. Tänk Trump, Brexit, Macron, valet i Italien… ja listan kan göras mycket längre.

”Men att ingenting är klart förrän vallokalerna har stängt är den nya sanningen…”

Men att ingenting är klart förrän vallokalerna har stängt är den nya sanningen, och den kan ge hopp även när opinionssiffrorna inte ser lovande ut.

En annan sanning som tål att granskas är den att valet vinns på nätet, något som ofta upprepats i snart tio år. Och visst, nätet, och inte minst sociala medier, spelar stor roll och har bidragit till att främlingsfientlighet och rasism tagit stor plats i debatten.

För bara ett par år sedan såg det ut som om all effektiv opinionsbildning framöver skulle vara digital. Men med en ökad medvetenhet om vad oreglerade kampanjer på internet kan göra med debatten har till exempel Facebook börjat granskas noggrannare. Delvis kan vi tacka avslöjandet av Cambridge Analytica för det, skandalen satte rejäl press på både sociala medieplattformar och på andra aktörer som vill påverka.

Nu förändras algoritmerna, men också människors kunskap om den påverkan vi alla utsätts för på nätet. Därför är det smart av Socialdemokraterna att komplettera nätkampanjerna med att möta väljare öga mot öga (dessutom med stöd av en digital app); det kan visa sig vara en viktig valvinnare.

”Den eviga sanningen att Socialdemokraterna alltid är största parti är numera inte särskilt relevant.”

Den eviga sanningen att Socialdemokraterna alltid är största parti är numera inte särskilt relevant. En hel del kommuner i Sverige är sedan länge vana vid den verkligheten, men i riksdagsvalet har det ofta setts som självklart att S är störst.

Men det räcker med att titta tillbaka till valet 2010 för att se hur jämt det kan vara, då landade resultatet på 30,66 för S och 30,06 för M. Vem vet hur det kommer att se ut i september 2018?

Att vara ödmjuk och konstruktiv inför hur det kan gå ökar förutsättningarna för att lyckas, att vara överdrivet kaxig kan bara sluta illa.

Om veckans stora SCB står sig hyfsat är det bara en sak som är säker – att det kommer att krävas mycket jobb för att bilda en regering som klarar jobbet under en hel mandatperiod. För att göra det krävs det utsträckta händer, konstruktiva samtal och en stark vilja att förhandla och kompromissa över blockgränserna.

Men först en rejäl och tydlig valrörelse, med frågor som rör välfärd, trygghet och framtidstro på agendan. Det ser jag fram emot.

Inga kommentarer än

Det är ej möjligt att kommentera

Aktuellt i Politiken – Socialdemokraternas nyhetstidning – Sveavägen 68, 111 34 Stockholm