Nya system i järnvägen ett problem – för Norrtåg och familjen Nylén

Socialdemokraterna i Örnsköldsvik har beslutat att Per Nylén, i dag vice ordförande i kommunstyrelsen, blir partiets kandidat till posten som ordförande i kommunstyrelsen i valet. Han gjorde sig känd när han för ett par år sedan drog paralleller mellan de tekniska utmaningar som familjens modelljärnväg stod inför och tågtrafiken i Norrland. Så här skrev Aktuellt i Politiken 4 mars 2016:

Kommunalrådet Per Nylén (S) har ett problem hemmavid. Barnen tycker att han ska stå för kostnaderna för att länka samman den gamla och den nya sortens modelljärnväg.
En spegling av verkligheten, där de norra landstingen är experimentfält för ett nytt signalsystem.

”Hej Elvy. Jag har stött på en liten knepighet som jag hoppas du kan hjälpa mig med.” Så inleder Per Nylén (S), förste vice ordförande i kommunstyrelsen i Örnsköldsvik, sitt brev till partikollegan Elvy Söderström, ordförande i Norrtåg.

Familjen Nylén har nämligen en blandning av modelljärnväg från 1970-talet och nyinköpta delar. Med tre barn som vill kunna leka har det krävts en del nyinvesteringar.

”Nu visar det sig att det nyare tåget inte är kompatibelt med den gamla rälsen. Efter en del efterforskningar har jag hittat en teknisk lösning som gör det möjligt att koppla samman den nya och gamla rälsen så att tågen kan gå som planerat. Frågan vi brottas med är vem som ska betala för denna ’övergång’?” fortsätter Per Nylén i sitt brev.

”Vad är rimligt? Min yngsta dotter är ju den nyss tillkomna operatören och kanske är det rimligt att hon står för teknikskiftet? Hon hävdar bestämt att hon inte kan rå för att jag har gammal järnväg som inte är kompatibel med nyare tåg. Kan det vara så att det är mina två äldre barn som ska betala? De har ju trots allt kört betydligt mer på banan än min yngsta dotter. De hävdar att de inte borde behöva betala mer eftersom de redan tagit av sina sparade medel för att investera i tågvagnar och annat. Mina barn tycks vara av uppfattningen att det är JAG som ska betala för kalaset eftersom jag på något sätt har ansvar för helheten och att det ligger i mitt intresse att alla kan vara med och leka. Vad tycker du – är det min uppgift som pappa att möjliggöra mer lek? Hela situationen har blivit kokobello så jag hoppas att du kan hjälpa mig i denna fråga så att jag hamnar på ’rätt spår’.” avslutar Per Nylén sitt brev.

– Klockrent, skrattar Elvy Söderström.

Hon står inför en liknande situation i sin roll som ordförande för Norrtåg AB, som organiserar persontågstrafiken i de fyra nordligaste länen. Sverige har tagit på sig att införa det nya EU-gemensamma signalsystemet ERTMS. Sverige har åtagit sig att införa det till 2030, men enligt Trafikverkets planering kommer det att vara genomfört på alla järnvägar först 2035.

Än så länge är det infört på pilotbanorna Ådalsbanan, Botniabanan, Haparandabanan samt Västerdalsbanan. Malmbanan står på tur.

Haken är att norrlandsbanorna bara är en del av järnvägsnätet för de tåg som trafikerar, och vanliga tåg kan inte köra på spår med ERTMS med mindre än att de gör dyra investeringar.

– Godstrafiken anser att det är för höga kostnader att investera, säger Elvy Söderström.
Det har till och med hänt att företag gått över från att köra gods på järnväg till lastbil för att det skulle bli för dyrt att uppgradera tågen.

– De fyra norra landstingen finansierar statens utveckling av ERTMS-nätet och har redan investerat över hundra miljoner. Och det fortsätter för Trafikverket kräver uppdateringar, säger Elvy Söderström, som tycker att det är statens uppgift att ta kostnaden för utvecklingen.

Och parallellen håller för familjen Nylén, enligt henne.

– Jag ska skriva några rader till honom och säga att jag delar hans barns uppfattning att det är han som ska stå för kostnaden.

Hej Per Nylén, Elvy Söderström tycker att det är du som borde betala. Kan du bli övertalad?

– Jag tror faktiskt det. Det är väl ganska rimligt att pappa, som i det här fallet är staten, tar lite ansvar. Det kommer sluta med det skulle jag tro, annars kommer vi ingen vart.

Var det överhuvudtaget smart att köpa in nyare järnväg? Varför höll du dig inte till att köpa begagnade rälsdelar?

– Men att bara bygga med gammal teknik känns sådär. Det är samma sak som i verkligheten, det finns vissa fördelar med det nya. På modelljärnvägen kan man styra flera tåg på samma räls. Det finns helt klart fördelar med att gå över. Sedan hur bra ERTMS är får man väl utvärdera.

Så trots allt ångrar du inte att du gav dig in i den nya modelltågstekniken?

– Det känns ändå rätt.