Björn Fridén: Nu handlar #metoo om marknadsandelar

screenshot_google_analytics
Expressens chefredaktör och ansvarig utgivare Thomas Mattsson bryr sig om #metoo för att det ger hans tidning marknadsandelar, menar Björn Fridén.

Det här är en debattartikel eller en krönika. I dessa artiklar är det skribenten som står för innehållet. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar: aip.nu/om-aip-media

”Pressens etiska regler gäller inte längre”, skrev Aftonbladets biträdande ansvariga utgivare Lena Mellin i en krönika i slutet av november. Det handlade om namnpubliceringar i kölvattnet av anklagelser om sexuella övergrepp. Och Mellin borde ju veta. Hon är en central aktör i uppluckringen av pressetiken. Den senaste tiden har hon försvarat svajiga publicistiska beslut på löpande band.

I Sverige har vi löst reglerade medier. Vi har med gott resultat förlitat oss på branschens egen sanering och regelverk. De pressetiska reglerna är tydliga när det kommer till namnpubliceringar: var restriktiv. Publicera inte namn på misstänkta och anklagade om det inte finns väldigt goda skäl.

”De senaste veckorna har varit rena pajaskonsterna på de två kvällstidningarna.”

Eller dåliga skäl. Det funkar visst lika bra för kvällspressen. De senaste veckorna har varit rena pajaskonsterna på de två kvällstidningarna.

Först ut var det en ledarskribent på Aftonbladet. Hans egen tidning skrev om våldtäktsanklagelserna mot honom men namngav honom inte. Inte Expressen heller. Förrän chefredaktören Thomas Mattson plötsligt ändrade sig, trots att inget förändrats, och namngav honom. Mattssons förklaring till publiceringen landade i att han i slutänden inte kunde låta bli.

Läs mer: Björn Fridén: Pressetik måste vara viktigare än grupptryck/aip.nu

Samtidigt riktades anklagelser mot en chef och en journalist på Aftonbladet. Deras identiteter har hela tiden hållits hemliga, fram tills Mattsson plötsligt namngav dem också sådär i förbifarten i en fem sidor lång krönika om Aftonbladet. Folk har undrat vad fasen han håller på med, men han har inte riktigt lyckats förklara saken. Men han verkar ha kul i alla fall.

Samtidigt vägrar han kommentera de anklagelser som riktats mot en av Expressens mest profilerade journalister. Bland annat att han ska ha skickat sms till en pressekreterare på Regeringskansliet om oralsex – och att kvinnan gjorde klokt i att gå honom till mötes eftersom han arbetade med en granskning av hennes minister. Aftonbladet har varit städade nog att inte namnge mannen, även om det mellan raderna i diverse kulturtexter är tydligt att det kliar i fingrarna.

”Expressen ber kvinnor höra av sig med berättelser om övergrepp, trakasserier och sexism. Bara inte de riktas mot män på den egna tidningen, förstås.”

Expressen ber kvinnor höra av sig med berättelser om övergrepp, trakasserier och sexism. Bara inte de riktas mot män på den egna tidningen, förstås. Thomas Mattsson bryr sig om #metoo för att det ger hans tidning marknadsandelar.

När Mellin samtidigt förklarar att Aftonbladets inställning till namnpubliceringar är ”mycket restriktiv”, pratar hon strunt. De senaste veckorna har vi sett ett batteri av slappa svepskäl. Då är det uppriktigare att göra som Thomas Mattson: strunta högaktningsfullt i pressetiken och bara vägra förklara sig.

Björn Fridén
Björn Fridén

Krönikör

Björn Fridén är redaktör för mediekritiksajten Mediebruset. E-post: [email protected]

Inga kommentarer än

Det är ej möjligt att kommentera

Aktuellt i Politiken – Socialdemokraternas nyhetstidning – Sveavägen 68, 111 34 Stockholm