”Fakta” från Svenskt Näringsliv

Magdalena Andersson hånflinar åt sörjande barn som förlorat sin pappa. Plumpa övertramp från nättroll? Nej, anonym valkampanj av Svenskt Näringsliv.

– Har man inte en tydlig avsändare är man inne på fel väg. Sedan är innehållet vedervärdigt, säger Johan Ulvenlöv, valledare på LO.

– Alla inlägg baseras på konkret fakta, säger Svenskt Näringslivs presschef, Peter Isling.

Valrörelsen är igång på sociala medier. Svenskt Näringsliv har initierat eller driver en rad  Facebookgrupper där avsändaren är lite dold. Av själva uppdateringarna framgår inte att Svenskt Näringsliv ligger bakom.

– Om vi ligger bakom något så framgår det. Om man klickar på ”Om” så står det att det är ett initiativ av Svenskt Näringsliv, säger presschefen Peter Isling,

LÄS MER: ”Svenskt näringsliv: Stoppa facket – inte alliansen” / AiP

I en bild på sidan Skattefakta i januari hånler finansminister Magdalena Andersson åt sörjande barn vid en grav. Bilden, som delats 3 000 gånger, är ett inlägg mot en arvsskatt. Något som Socialdemokraterna inte har föreslagit. På en annan bild kör Stefan Löfven över en byggnadsarbetare med ångvält.

– Varför lägger de upp material där som är väsensskilt från hur de argumenterar i övrigt? Jag drar slutsatsen att det är material som de egentligen inte kan stå för, säger LOs valledare Johan Ulvenlöv.

Kritiken tog extra skruv härom veckan sedan twittraren Max Karlsson ställt frågor om vilka grupper arbetsgivarna står bakom och ifrågasatt deras bildval, varpå Svenskt Näringsliv frågade om hans arbetsgivare Hyresgästföreningen gick LOs ärenden.

Svenskt Näringsliv meddelade att de driver ”nyhetssajterna Arbetsmarknadsnytt och Entreprenör samt nyhetstjänsten fPlus. Dessutom driver vi Ekonomifakta. Jobbfakta och Skattefakta är våra initiativ, och tillsammans med Sthlms handelskammare har vi Välfärdsfakta.”

Men det finns bevisligen fler grupper såsom ”Förbättra Entreprenörskatten”, ”Företagens Välfärdsavtryck” och ”Miljönytta”. Frågan är varför man sprider material med den här tonaliteten?

– Vi har delat upp det så eftersom det finns lite olika ämnen, som vi vet att människor är intresserade av. Sedan sprider vi fakta och bildsätter fakta på det sättet, genom exempelvis Jobbfakta eller Skattefakta, säger Peter Isling på Svenskt Näringsliv.

Magdalena Andersson som skrattar när några barn står vid en grav. För en arvsskatt, som egentligen ingen har föreslagit. Är det fakta?

– Jag kan inte kommentera specifikt det inlägget. Men är det Skattefakta som har delat det, då är det det. Alla de här inläggen baseras alltid på konkret fakta, via någon länk, någon nyhet, någon statistik eller liknande. Om någon har kritik mot det, ja då får man väl ha det. Det väcker en del engagemang och det är också syftet med de här inläggen.

LO brukar föra en tuff valrörelse och har fått kritik för det. Men då är avsändaren tydlig, poängterar valledaren Johan Ulvenlöv.

– En tuff debatt är inget som vi backar ifrån. Men då måste man fronta vilka som står för materialet. Det här är något annat.

Svenskt Näringsliv skulle kanske inte gå ut själva i en annonskampanj med sådana här bilder?

– Det är sidor som Svenskt Näringsliv initierat och som delas på Facebook. Det är ett initiativ som vi har tagit och det står vi bakom, säger Peter Isling.